lørdag den 7. oktober 2017

Estragonmayonnaise | Bearnaisemayo

Lav estragonmayonnaise på 1 minut med CDJetteDCs LCHF YouTube video, der viser hvordan

Nu har jeg eksponeret min estragonmayonnaise tilstrækkeligt mange gange på de sociale medier - så som i min facebookgruppe og på Instagram - til, at den rent faktisk også fortjener en plads i mit opskriftsregister (som du finder her).
Denne mayonnaise er rigtig god til at peppe hverdagsfrikadellerne og hakkebøfferne op med, men den er i lige så høj grad et velegnet tilbehør til en festlig middag. Prøv den f.eks. som salsa til en god steak med dampet broccoli og hokkaidofritter - hvis du da ikke hellere vil have en ægte bearnaisesauce dertil.
Estragonmayonnaise til frikadeller og salat. Blendet bearnaisemayonnaise

De bedste frikadeller, helt uden mel

lowcarb frikadeller af frikadellefars uden mel og med æggehvider frem for hele æg. Opskrift på CDJetteDCs LCHF

Frikadeller kan enhver lave, og hvorfor egentlig udgive en opskrift på noget, som netop ingen har brug for?
Ja - sådan tænkte jeg, men det har jo vist sig, at mange faktisk efterspørger opskrifter på dagligdagsretter, så her kommer min opskrift på de lækreste frikadeller, der "går rent ind" hos mand og børn, og som dermed er godkendt som "lige så gode som dem, mor lavede". Det er da en anprisning, der er værd at gå efter, og selv om fremgangsmåden til disse dunser er anderledes end den, der generelt gælder for de traditionsbundne frikadeller, så er mine altså rigtigt nemme at lave, og det der med, at farsen skal hvile er altså slet, slet ikke nødvendigt, og farsen skal heller ikke røres sej med saltet.

Her kommer opskriften, og vil du også have opskriften på min estragonmayonnaise (bearnaisemayo kunne man også kalde den) så klik her.
JetteDCs lowcarb frikadeller uden mel til dig, der spiser LCHF

lørdag den 30. september 2017

Amerikanske LCHF guffeligufpandekager

Amerikanske LCHF guffeliufpandekager, de bedste

Tro det eller test selv, så vil du erfare, at disse amerikanske pandekager virkelig er guf for ganen. Selv min datter, som egentlig ikke spiser LCHF, er vildt begejstret for smagen.

Opskriften behøver ikke nogen særlig introduktion for de af jer, som følger mig på min facebookside eller via min facebookgruppe, for faktisk er det opskriften på mine lowcarb æbleskiver, jeg burger til disse lækre pandekager, som egner sig fortrinligt til f.eks. dessert, brunch eller luksus morgenmad søndag morgen.
CDJetteDCs LCHF amerikanske pandekager med WPC

lørdag den 26. august 2017

Lækre lowcarb madpakkebrød med solsikke- og græskarkerner

Madpakkebrød med solsikke- og græskarkerner


Kender I de brød, man kan bage af lowcarb brødblanding fra Sukrin? Den kan der komme velsmagende brød ud af. Det, der dog kan være lidt bekymrende, er prisen. Man får ikke meget brød for 50 kr., men hvis ikke prisen var et issue, havde jeg melblandingen på lager, for jeg kan bestemt sagtens tilslutte mig skaren, der synes, at den giver er godt brød.





Med min lange erfaring med lowcarb brødbagning, har jeg dog valgt, at brød er noget, jeg oftest selv sørger for at lave fra bunden - vel at mærke så længe vi taler lowcarb. Lejlighedsvis gør jeg brug af den nemme løsning og køber en pakke lowcarb brødblanding, men det er ikke den, det skal handle om, for det er vel opskriften på brødene I ser her, I vil ha', så den skal I få.


lørdag den 27. maj 2017

Rabarberkompot uden raffineret sukker

Rabarberkompot udn tilsat raffineret sukker
Opskrift på sukkerfri rabarberkompot med jordbærrabarber

Rabarberhøsten er igang, men desværre kan jeg ikke prale af det store udbytte. Faktisk har jeg kun kunnet hente 150 gram ind idag, hvor jeg skar de fleste stængler af min eneste ene rabarberplante. Til gengæld er det en super lækker sort, nemlig jordbærrabarber.

Oprindeligt havde jeg tænkt mig, at de få stængler skulle have været på grillen med bacon omkring, men til det formål må jeg så købe mig et bundt rabarber, for nu har jeg skåret min plante helt tilbage - dog i håbet om, at den straks mønstrer ny energi og sætter nye skud, så jeg kan høste endnu en gang.

Opskriften er lige ud af landevejen, som man siger, og via Facebookgruppen LCHF Happy Food, blev jeg så inspireret af et opslag, at jeg straks måtte lave min egen.
Da min høst var lidt sparsom, har jeg ganget op, så I ikke skal lede efter den færdige portion kompot i bunden af en kasserolle men får lidt mere ud af anstrengelserne, end jeg gjorde.
Kogetiden varierer nok, og det samme gør den mængde sødemiddel, man ønsker at bruge. Den kompot, jeg her har lavet, er forholdsvis sød og ganske syrlig, fordi jeg kan li' den sådan.

tirsdag den 9. maj 2017

Marineret auberginesalat med smuldret Feta

Auberginesalat

Hvor er det i grunden skønt, når man har mulighed for at tilberede salater til gæstemiddagen i god tid, før gæsterne indfinder sig. Sådan forholder det sig med denne auberginesalat, som kan laves klar dagen forinden og således serveres kold, men vælger du at servere den frisklavet og lun, har du bestemt også et virkelig lækkert tilbehør.
Salaten udmærker sig desuden ved (kold såvel som varm) faktisk at kunne "omvende" de, der egentlig ikke bryder sig om aubergine - eller tro, de ikke kan fordrage noget-som-helst med aubergine. Sådan gik det i hvert fald min svigerinde, da vi serverede retten som tilbehør til en fødselsdagsmiddag.

søndag den 9. april 2017

Rødbedetzatziki med fennikel og balsamico

Rødbedetzatziki

Jeg har slet og ret forelsket mig i min egen rødbedetzatziki. Om den reelt kan betegnes som en tzatziki, skal jeg ikke kunne afgøre, men jeg kan ikke komme på noget bedre at kalde den - måske bortset fra rødbedetzatzikislaw, men det bliver jo ælrligt talt lidt langt....
Til de retter, vi spiser, gør den sig i hvert fald mere end fortrinligt og er med sin lyserøde farve et festligt skue på middagsbordet. En almindelig græsk tzatziki er selvfølgelig også lækker, og rødbeder er reelt ikke LCHF, da rødbeder iflg. DTU Fødevareinstituttet (i daglig tale benævnt Frida) indeholder 9 tilgængelige kh./100 gr.

Når dét så er nævnt, må jeg tilføje, at jeg altså ikke hænger mig i de bare tal, når jeg spiser mine grøntsager i rå stand. Rødbeder er fiberholdige og gode for fordøjelsen, og der skal ikke Googles længe, før der viser sig brugbar information om bedens helbredsfremmende egenskaber. Personligt har jeg valgt rødbeder til i min LCHF diæt, og jeg kan sagtens lægge kilo bag mig, selv om rødbederne indgår i min kost.
Husk, at det i bund og grund handler om mængder, så lad dig inspirere her og vurdér, om der ikke kan blive plads til en lille portion rødbedetzatiki på din tallerken i ny og næ.

Rødbedetzatziki på CDJetteDCs


fredag den 17. marts 2017

Græskarkerneosteboller, de bedste madpakkeboller

Nybagte lowcarb glutenfrie mættende græskarkerneosteboller

Hvad har vi nu her? Tjoh..., det er vel i grunden en slags hybridboller, da de dels består af græskarkerner, dels ost, som hver især er basisingredienserne i to individuelle opskrifter, der her er kombineret til én opskrift. Hybridbollerne - eller rettere... græskarkerneostebollerne - er faldet så godt ud, at opskriften sandsynligvis bliver én af mine yndlingsopskrifter på lowcarb mel- og glutenfrie brød.

Hvis du er med i facebookgruppen LCHF Lavkarbo på dansk, kan det være, du allerede er faldet over denne opskrift på græskarkerneboller. Netop Helles opskrift samt min egen opskrift på osteboller er i kombination blevet til disse græskarkerneosteboller.

Hvad, jeg gerne vil gøre dig opmærksom på, er, at bollerne indeholder en del fibre. Er din mave ikke vant til at få så mange fibre, må du endelig ikke blive fristet til at "overspise" i disse boller, og du skal altså altid huske at drikke rigeligt med væske, når du indtager fiberholdig mad. Opskriften indeholder også såkaldte moderate til liberale ingredienser, og hvis du holder dig til striks LCHF, må du evt. udskifte den tyrkiske yoghurt med en cremefraiche med højere fedtprocent og et lavere kulhydratindhold og evt. bruge lidt færre græskarkerner til pynt.
Med disse ord, må du selv vurdere, hvor vidt bollerne kan indgå i netop din LCHF diæt. En enkelt bolle i ny og næ vil de fleste af os sagtens kunne indtage, uden det vil koste på vægten - bare husk på, at så længe fibrene er i maven, binder de en del væske, og hvis vægten svinger opad efter indtagelse af madvarer med et højt fiberindhold, så giv lige fibrene tid til at passere og se, om ikke vægten stabilisereres.

Nybagte LCHF græskarkerneosteboller


søndag den 19. februar 2017

Fyldte fastelavnsboller med kokosfibermel


LCHF fastelavnsboller

Hvad gør man på tærskelen til fastelavn, når man er løbet tør for mandelmel? Tjah, hos mig endte det med et par bageeksperimenter med kokosfibermel.
Det ville ellers aldrig være faldet mig ind at bruge så meget kokosfibermel i et hold boller, men jeg havde jo ligesom ikke noget valg, vel? Jeg kunne selvfølgelig have undladt at bage lowcarb fastelavnsboller i år, men tanken om at skulle nøjes med at spise dem fra bageren med øjnene, brød jeg mig ikke om. Ingen fastelavnsfest uden fastelavnsboller.
Desuden er jeg i min Facebookgruppe LCHF Happy Food, blevet opfordret til at lave en opskrift på fastelavnsboller med kokosmel. Den kommer så - langt om længe - her, og jeg lover jer, at den har været værd at vente på. Der måtte hele 4 bagepladefulde (prøvebagninger) til, men nu er jeg faktisk ganske godt tilfreds med resultatet.

fredag den 17. februar 2017

Broccoliboller med ost | Osteboller med broccoli eller squash

Squashboller med ost eller osteboller med squash?

Færdes man i den store Sensegruppe på Facebook, oplever man stor fokus på broccoliboller. Jeg har naturligvis heller ikke overset opskriften og kommer nu - langt om længe - med min version, som indeholder knapt så meget broccoli, og så er den med ost, så måske burde vi kalde mine for osteboller med broccoli...
Man kan trykke bollerne helt flade og kalde dem grøntsagsfladbrød. Det giver større overflade til pålæg, men jeg kan nu godt lide dem som boller. Du er din egen bagermester, så du bestemmer selv, men da bollerne har det med at. blive en anelse flade, kan det måske være hip som hap. Én ting er dog sikkert: De er helt perfekte som madpakkeboller og burgerboller.

Da jeg nogen gange poster billeder i facebookgruppen LCHF Happy Food, før jeg lægger et nyt indslag på bloggen, bliver jeg stillet overfor spørgsmål, som jeg gerne besvare. Nogen gange kræver det ekstra prøvebagninger. Denne gang er jeg blevet spurg, om man kan erstatte broccoli med squash. Og ja - det kan man sagtens, og det er lige før, jeg synes, at squashbollerne er de bedste. Faktisk, jo - personligt synes jeg, squashbollerne er de bedste Ingredienslisten giver mulighed for at vælge, hvilken variant man vil bage.

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate