lørdag den 27. januar 2018

Aioli lavet med bagt hvidløg

Aioli med bagt hvidløg

Uha, jeg har købt for mange hvidløg. En hel ranke, faktisk. Eller har jeg nu også forkøbt mig i hvidløg? Well...Måske får jeg dem alligevel brugt, for idéerne til, hvad jeg kan bruge dem til, står jo nærmest i kø. Den første af idéerne fik jeg idag afprøvet, hvilket resulterede i den allerskønneste aioli med bagt hvidløg. Ja, du læste rigtigt - den er lavet med bagte hvidløgsfed.


De bagte hvidløgsfed giver en helt anden og ganske mild aioli, som er SÅ perfekt til alt kød, såvel som dressing til salaten og naturligvis også som dip til grøntsagerne.

Mangler du ellers en god idé til, hvordan du kan bruge bagte hvidløg til dressinger, skulle du måske også kigge nærmere på denne hvidløgsdressing.
... og kigger du forbi, så finder du samtidig opskriften på den lækreste spidskålssalat.





Nuvel...Her får du opskriften på min aioli med bagt hvidløg - og husk, at den sagtens kan holde sig på køl i op til 14 dage.


Aioli med bagt hvidløg:

6-9 fed hvidløg (fra ca. ½ hvidløg)
1 æg
Ca. 1 spsk. friskpresset citronsaft
1 stor tsk. god Dijonsennep
1/4 tsk. hav- eller stensalt (jeg bruger Himalayasalt - som evt. købes via reklamelinket her)
Friskkværnet (rosen)peber
2 dl. smagsneutral olie (jeg bruger rapsolie)


Sådan gør du:

Hvidløgsfed pilles (er de helt friske, ruller jeg dem mellem håndfladerne og kan pille dem uden besvær) og pakkes i et stykke bagepapir.
Bag pakken med hvidløgsfed i ca. 15 minutter ved 200 grader og lad derefter pakken svale, så det ikke er varme hvidløgsfed, du står med, når du skal bruge dem.

Lav selve mayonnaisen, som du ellers ville gøre.
Du kan finde mine tips hertil i disse 2 tidligere blogindslag, nemlig her og her.


Om du pisker din mayonnaise med håndkraft eller bruger 1-minuts blendermetoden, er op til dig. Jeg bruger min gamle stavlender og et cylinderformet, forholdsvis smalt blenderglas, slår ægget ud i glasset, hælder olien over, tilsætter citronsaft, salt og peber.
Blenderhovedet sænker jeg langsomt ned i bunden af glasset og blender, indtil æg og olie emulgerer, hvorefter jeg langsomt trækker blenderhovedet op igen, indtil jeg har en fin og lækker mayonnaise. Lad den endelig ikke blive for tyk.

De bagte og afkølede hvidløgsfed kommes i mayonnaisen, og der blendes igen til en forholdsvis lind aioli. Kom evt. lidt mere citronsaft ved, hvis aiolien bliver for tyk.
Smag til med sennep.

Kommes på tætsluttende glas og opbevares på køl.

Her er den nylavede aioli serveret til en god bøf og let salat med stegt kefalotiri i tern.
Hjemmelavet aioli med bagte hvidløg

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate