søndag den 14. september 2014

LCHF skolebrød aka softkerne rugbrødsboller



Det har længe været planen at få udviklet nogle LCHF rugbrødsboller, og nu er de en realitet. De er naturligvis uden rigtig rugmel eller andre stivelsesrige meltyper.
Bliver jeg spurgt om smagen på brødene, kan jeg kun sige: "Som rugbrød". Test opskriften og bedøm selv... Vi kan næsten ikke komme meget tættere på "rigtigt" rugbrød!
Og duften, ih-du-milde - den er let syrlig og liflig, og hvis man har savnet rugbrød bare en lille bitte smule, er man "solgt". Da brødene blev taget ud af ovnen var luften i mit køkken så intens duftende, at jeg - trods beslutningen om at vente - simpelt hen ikke kunne lade være med at smage på brødene, før de var kølet af. Jeg spiste det første brød, da det stadigvæk var rygende varmt...


Du får den med det det samme - opskriften - for du skal bruge lidt tid på at skaffe ingredienserne. Ikke sådan at forstå, at der er noget "Nak og æd" over den, men der er nok et par ingredienser, der kan tænkes ikke at have fået en plads i dit forråd, endnu altså...

14 stk. skolebrød - næsten som softkerne rugbrødsboller

300 gr. revet mozzarella
6 æg, str. L
50 gr. (1 dl.) afskallede hampefrø (kan købes her)
50  gr (1 dl.) hampemel (kan købes her)
50 gr. (1 dl.) sesamfrø
60 gr. (1 dl.) hørfrø
20 gr (godt 1 dl.) pofiber (kan købes her)
Knap 50 gr. (1 dl.) kokosfibermel (kan købes her)
1 stor spsk. Sukrin Gold (kan købes her)
1 tsk. Herbamare eller anden urtesalt
1 1/2 tsk. bagepulver
1 dl. macadamiaolie eller anden varmestabil olie
Saften af 1/2 citron (knap 1/2 dl. citronsaft)
1 dl. græsk yoghurt 10% eller creme fraiche 38%



Alle tørre ingredienser - inkl. revet ost - blandes i en skål for sig.

De våde ingredienser piskes sammen med håndmixer. De tørre ingredienser blandes i og med håndmixeren fortsættes piskningen et øjeblik, indtil dejen er rørt sammen.



Lad den hvile 5-10 minutter og form da små skolerugbrød, som sættes på en bagepapirsbeklædt bageplade.
Tip: Du kan rette formen på dem med en silikone dejskraber.
Foretrækker du at bruge silikoneforme, findes der nogen, der passer i form og fason til minirugbrød - se og køb evt. silikonebageformen her.
Brødene bages i en 160 grader forvarmet ovn (uden varmluftsfunktionen) i ca. 40 minutter.

Brødene er gode til frokost med smør og lækkert pålæg og er egnet til madpakke - også til børnene.

Velbekomme!



Blev du inspireret? Du kan finde endnu flere opskrifter i mit


Klik på linket, og du føres automatisk videre til alle mine opskrifter.


Indlæg indeholder affiliatelinks.

35 kommentarer:

PennnyLane sagde ...

MUMS! Hvor ser de godt nok lækre ud!
Kh. Pennie

Xenia sagde ...

Nøj, de ser gode (og helt rigtige og rugbrødsagtige) ud! Må straks anskaffe mig nogle hampefrø og hampemel, så jeg kan få det prøvet :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, gør endelig det, Xenia - og lad mig vide, om du synes de er lige så gode, som jeg synes ;-)

Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det er de også, må jeg sige, Har lige spist én til frokost med tomat i makrel og mayo. Mums!

Rikke sagde ...

Tror du det er hampemel og frø, der gør det? Det er nemlig det eneste, jeg ikke lige har i skabet...

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hampemelet er vigtigt - og ikke særligt dyrt, iøvrigt. De afskallede hampefrø kan sagtens erstattes med andre frø og kerner.

Det er en kombination af "det hele", der giver en næsten autentisk smag af rugbrød. den mørke farve skyldes også hampemelet.
Du kan - og det har jeg set et eksempel på igår - sagtens bage brødet med f.eks. hjemmekværnet mandelmel. Det giver et lysere brød, som dog vil indeholde flere kulhydrater. Hampemelet indeholder nemlig kun 1,4 gr. kh/100 gr.

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Så sidder jeg her og skal bestille hampmel blandt andet og så er der udsolgt :-( Håber snart de får det igen :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, det er da rigtigt træls... Jeg har lige skrevet til Helsehelse for at høre dem, hvornår produktet igen kan forventes på lager.

Henriette skriver på fb siden "LCHF på dansk", at hun har erstattet hampemelet med pofiber - med fint resultat. Jeg vil tro, at brødstrukturen bliver den samme men smag og udseende lidt anderledes. Helt sikkert godt alligevel.

Mvh. Jette

Som vi er... sagde ...

Så fandt jeg lige ud af, hvorfor mine blev så smuldrede... Mine 6 æg står stadig på bordet!!! 😁😁😁

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Arrrh, ærgerligt! Gad vide, om du kan smuldre det så meget, at du kan smørriste det let på panden med lidt Sukrin Gold, så det bliver lidt som gammeldags ymerdrys?
Måske prøver jeg med en enkelt brød eller to - også selv om mine er med æg ;-)
Ymerdrys på græsk yoghurt virker da fristende - måske med et par friske bær til.

Stella sagde ...

Jeg har ikke lige kunnet skaffe hampemel, så jeg prøver at blende hampefrøene... og så er der jo sikkert lejlighed til at forsøge igen senere :-)

Stella sagde ...

Så fik jeg bagt en portion og nydt en lun med iskoldt smør. Mums. De er gode.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Dejligt at hære, Stella. Og det var med blendede hampefrø?
Mvh. Jette DC

Stella sagde ...

Ja, det var det. Melet blev det nu ikke, så pofiber ville sikkert have været bedre. Men de blev gode.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

En lille "servucemeddelelse":

Jeg skrev til Helsehelse for at høre, hvornår de igen forventer at have hampemel på lager - og fik flg. svar:

"Jeg talte med importøren i mandags og de var ikke klar over at deres distributør var løbet tør. Jeg regner med at få det igen på fredag eller mandag"....

Der skulle altså være gode udsigter nu, hvis du vil have fat i hampemel.

Mvh. Jette

DkPrincess sagde ...

Hej Jette,

Tror du det er muligt at erstatte hampmel med hørfrømel? De har sendt mig det forkerte :(

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Nå da - den burde du næsten få gratis så!

Hørfrømel er - så vidt jeg ved - altid affedtet, så det vil jeg helt bestemt mene, at du godt kan erstatte med!

Mvh. Jette

DkPrincess sagde ...

Det gjorde jeg også :). Og de afsender en ny i dag, så venter med at bage tak. Prøver med hørfrømel en anden dag!

Unknown sagde ...

Er det i orden af bruge en emmentaler eller gouda i stedet for mozzerala.
På forhånd tak.
Fabrina Myllerup

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Jag har kun prøvet med Mozzarella - men jeg tror da sagtens, du kan bruge Gouda, måske også Emmentaler (som dog er lidt mere "dry" i konsistensen.
Riv osten godt og blend den evt. med æggene - så undgår du, at osten bobler op under bagningen.
God fornøjelse Fabrina.
Mvh. Jette

Anonym sagde ...

Har du prøvet at forme det til et almindeligt rugbrød? :-) De ser da for lækre ud og søgte noget andet end alm rugbrød til mine unger.
Hilsen Ann

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Her kommer (med den berømte bemærkning: Bedre sent end aldrig) endelig næringsværdierne, som søde Lone har været så behjælpelig at udregne:

Pr. 100 g.: Energi 290 kcal. Protein 16 g. Kulhydrat 5,3 g. Fedt 23 g
Pr bolle, 86 g. Energi 249 kcal. Protein 13 g. Kulhydrat 4,6 g. Fedt 20 g.

Ikke værst - så lad os bare sige VELBEKOMME ;-)

Unknown sagde ...

De eneste lchf brød der er værd at spise!!!!!! Elsker dem!!!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Marianne.
Det er skønt at få sådan en positiv melding ;-)
Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Hej Jette.

Er der noget der kan erstatte afskallede hampefrø?
Mvh Mette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ork ja - dem kan du erstatte med, hvad du lige har af frø og kerner. F.eks. solsikke eller græskarkerner. Hampefrøene er bare supersunde med gode næringsstoffer og mineraler, men du kan jo altid prøve med hampefrø en anden god gang ;-)

Anonym sagde ...

Ellers er der denne side - jeg ved ikke om der er eventuelle "farer" ved at købe dem der, når nu det er en dyrehandel, men prisen slog mig som værende billig :D og der er også hørfrø, desvære ingen sesam, det havde jeg selv ledt efter.
http://www.avifauna.dk/rene-fr%C3%B8sorter-c-839_800_813.html?page=2&sort=2a

Unknown sagde ...

Hej Jette:)
Jeg er kommet til din side fordi jeg prøver at se hvad der er af muligheder for brød ud over de færdige poser jeg køber fra funktionel mat. 139 kr giver to brød i rugbrødsstørrelse og smager ret godt. Men ca 70kr for et brød er meget dyrt eller er det? Har du indtryk af at prisen blir mindre ved fx at bage skolebrødene? Jeg er desværre nødt til at skele til prisen også:-/ mvh Katja

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hvis det er melblandingen med græskarkerner, du bager rugbrød af, kan jeg kun give dig ret i, at det er et dejligt brød, du får. Desværre også et lidt dyrt brød, og jeg tror bestemt, du vil kunne gøre det billigere ved selv at blande ingredienserne.
De afskallede hampefrø er ret dyre (men en fantastisk "superfood"). Hvis du erstatter dem med f.eks. græskarkerner, kan du få brød til rimelige penge.
En dag med lidt bedre tid end idag, bude jeg måske sætte mig ned og regne lidt på, hvad det koster at bage et hold skolebrød. Hvis jeg gør det, skal jeg nok lægge en kommentar her ;-)

Katja sagde ...

Hej Jette!

Jeg bor uden en rigtig ovn, og skal derfor ud at låne en ovn, hvis jeg skal bage. Ved du, om disse kan fryses, så jeg kan bage en stor portion ad gangen?

Venlig hilsen Katja

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Katja!

Ja, de er fryseegnede. Jeg kunne nu godt unde dig en ovn. Hvis du tilfældigvis har en ActyFry, kan du godt bage i den også, men netop disse brød har jeg dog ikke prøvet at lave i ActiFry.

Visse lowcarb brødtyper kan også bages i mikroovn, og sp er der jo også pandebrød, og sagt på gidt jysk, er de faktisk ikke så ringe!

Mvh. Jette

Mai-Britt Parylewicz sagde ...

Hej Jette ... Tusinde tak for gode opskrifter. Kan man bage det i en form som et brød. Hvis det kan, hvor lang tid skal det så have?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Maj-Britt.

Dit spørgsmål har ligget lidt, men om lidt har jeg et rigtigt godt svar til dig, for jeg har valgt at røre en omgang skolebrødsdej sammen og har nu hældt den i min rugbrødsform.

Så snart brødet er bagt, lægger jeg billeder ind på min facebookside og/eller i facebookgruppen LCHF Happy Food - og evt. her på bloggen også.

Indtil videre ser det fint ud, og jeg er sikker på, det nok skal blive godt. Jeg tænker, jeg giver det en times tid i ovnenved de 160 grader.

Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Maj-Britt.

Så har jeg "rugbrød" i fryseren til årets julefrokoster. Desværre kan jeg ikke linke direkte til siden, hvor jeg viser billeder af brødet, men hvis du kopierer linket ind i din browser, kommer du til siden:

https://cdjettedcs.blogspot.dk/2016/11/lchf-rugbroedserstatning.html

Jeg synes, at brødet er rigtigt vellykket, så du kan sagtens springe ud i lowcarb "rugbrød"s-bagning

Mvh. Jette

Susanne sagde ...

Hvordan opbevarer du dine små brød?
Læser de kan fryses, men hvor længe i f.eks køleskab?🤔😊

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate