torsdag den 7. august 2014

Sød, sukkerfri brombærsyltetøj

Opskrift på sød sukkerfri brombærsyltetøj





























Ved vej og i krat finder du lige nu modne brombær. Snyd ikke dig selv for en frisk gåtur og din andel af naturens overflod af de solmodne bær. Tag noget med, du kan plukke bærrene i og lav dig så en portion brombærsyltetøj, hvis du da ikke hellere vil spise bærrene, som de er - sprængfyldte med C vitaminer.

Find og pluk friske brombær i krat og hegn i naturen

I rå brombær er der omkring 4,7 gr. tilgængelige kulhydrater pr. 100 gr., så de kan sagtens indgå i en liberal til forholdsvis striks LCHF diæt.

På Klog Kost kan du læse om nogen af de sundhedsfremmende vitaminer og bærrenes øvrige egenskaber: "4 sunde grunde til, at du bør spise brombær".
Idag har jeg lavet syltetøj af knap 500 gr. bær, jeg havde med mig hjem efter aftensgåturen med hunden. Jeg bruger chiafrø, som gelerer, når den færdige marmelade står på køl natten over.

Ikke hele min "produktion" når så langt som at blive til syltetøj, for jeg har nydt en lille portion græsk yoghurt 10% med lun brombærsauce over!

Til brombærsyltetøj såvel som til hindbærmarmelade bruger jeg stort set den samme opskrift som til jordbærmarmelade (klik, hvis du vil se opskriften) Men da brombærrene er syrligere, bruger jeg en anelse mere Sukrin Gold.

Hjemmelavet brombærmarmelade uden sukker

Brombærsyltetøj uden sukker
:


400-500 gr. friskplukkede, skyllede brombær
1 - 1 1/2 dl. vand
3 1/2 spsk. chiafrø (køb evt. her)
2-3 tsk. vanillepulver (køb evt. her)
7-9 spsk. Sukrin Gold (køb evt. her) - smag til!
Læsertip: Tilsæt evt. også revet citronskal og/ell. lakridspulver (køb evt. her)
Evt. atamon

De skyllede brombær koges for svag varme med en smule vand, chiafrø, vanillepulver og Sukrin Gold 15-20 min.
Smag til med Sukrin Gold, indtil syltetøjet har en tilpas sødme.
For at øge holdbarheden på dit syltetøj, kan du - før du hælder det på opbevaringsglasset - tilsætte lidt atamon og skylle glasset med kogende vand og atamon. Følg anvisningen på atamonflasken.

Opbevares på køl.


Velbekomme!
Hvis du vil se mere, så klik her:

5 kommentarer:

Ingrid Kallestrup Larsen sagde ...

Hej. Jette hvor er det dejligt med opskrift på syltetøj uden sukker sukker.

Unknown sagde ...

Hej Jette...

Dit link´til vaniljePULVER linker til vaniljeSUKKER, ved ud godt det?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Wendy Jean,

Nej da - det er en fejl! Linket er nu byttet ud med et nyt (til Mill & Mortar vanillepulver). Urtekrams fra Netto er selvfølgelig også fin - den er bare for ofte udsolgt!

Mange tak, fordi du gjorde mig opmærksom på fejlen (gad vide, hvor mange andre steder, samme fejl forekommer i mine opskrifter - jeg må hellere få tjekket!

Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Ingrid

Ja, er det ikke? Nu håber jeg bare ikke, du har brugt vanillesukker (se næste kommentar), for så har din marmelade ikke været hel sukkerfri ;-)

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Nu var det egentlig tilfældigt at jeg netop trykkede på netop DET link - de andre link jeg har været inde på, har alle været fine.. :-)

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate