mandag den 6. november 2017

Klar, parat med mandelchiagrød til chialamande


Chiaalamande af mandelchiagrød til risalamande uden ris
I en rum tid har jeg - så at sige - gået om den varme grød, for skal jeg slippe den indre kulhydrat"gris" fri juleaften og mæske mig i alskens gode julemad (med en formodet mavepine til følge) - eller skal jeg f.eks. lave en dessert, der ikke helt lever op til den traditionelle risalamande?
Tiden har været lige ved at afgøre sagen for mig, men lillejuleaften nåede jeg alligevel at koge en grydefuld mandelchiagrød, der her juleaftensdag er forvandlet til chialamande og har bestået prøvesmagningen - ja, den kan i den grad erstatte risalamanden. Go for it, hvis også du vil begrænse kulhydraterne juleaften.

Som udgangspunkt for chialamanden har jeg valgt at lave grøden sød, så den egner sig ikke som erstatning for risengrød. Den er kogt alene med formålet at lave chialamande.


Mandelchiagrød (forberedelse til chialamande):

9 spsk. chiafrø (kan købes her)
3 spsk. mandelmel (jeg bruger en affedtet type og køber den her. Du får som regel ekstra rabat ved køb af 3 poser af gangen!)
5 spsk. Sukrin Gold (kan købes her)
3 tsk. vanillepulver (kan købes her)
200 gr. mandler
1/2 liter piskefløde
3 dl. vand

Kogt mandelchiagrød klar til at blive rørt til chialamande

Alt - bortset fra mandler - kommes i en lille gryde og koges i ca. 30 min., indtil grøden tykner lidt.
Mandlerne skoldes, smuttes. Halvdelen hakkes fint (i minihakker) - næsten som til mandelmel. Den anden halvdel hakkes lidt grovere - som du ellers ville have gjort til en risalamande.
Gryden tages fra varmen, og de hakkede mandler blandes i grøden.
Omvælt grøden og lad den svale lidt, før den sættes på køl til næste dag, i dette tilfælde juleaftensdag.








Chialamande:

1 grydefuld afkølet mandelchiagrød (se ovenfor)
4 dl. piskefløde
150 gr. Mascarpone
1-2 tsk. vanillepulver
(eller friske vanillekorn fra 1 stang vanille)


Piskefløden piskes til flødeskum sammen med Mascarpone.
Den kolde mandelchiagrød røres godt igennem, før den blandes med den lækre flødeskum og vanillepulver.

Hæld desserten i dessertglas eller i serveringsskålen og opbevar på køl indtil serveringen.

Hvis chialamnden skal erstatte risalamanden, placeres en smuttet mandel et hemmeligt sted i chialamanden
sukkerfri jordbærsauce til chiaalamande

Til chialamnden. chialamanden kan en bærsauce koges, f.eks. som denne brombærsyltetøj eller en jordbærsauce (lidt som jordbærsyltetøj). Den vis er en pureret jordbærsauce/-syltetøj tilsat 1 pipette Sweet Drops Berry (kan købes her).

Velbekomme!

Og glædelig jul,

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hvor mange personer lavede du til Jette ?
Mvh. Helle

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate