søndag den 5. november 2017

Sesam brødkrans i Acifry

CDJetteDCs LCHF viser, hvordan du bager LCHF brødkrans i Actifry


Har man en Actifry, er det synd kun at bruge den til bønnefritter og andet middagstilbehør. Faktisk er en Actifry jo en slags varmluftsovn, så den kan naturligvis også anvendes til at bage i. Den eneste ulempe er, at bagetemperaturen ikke kan reguleres, men det går nu meget godt alligevel. Se bare her, hvad jeg idag har fremtryllet i min Actifry...: En lækker brødkrans. Og du kan også, for det er så nemt!

Denne brødkrans kan f.eks. pyntes som pålægskrans og serveres til brunch - eller til frokost som sandwichbrød - eller til suppen som flûtes. Tanken var dog, at den først og fremmest skulle kunne bruges som lunt morgenbrød og til madpakken. Jeg vil være mine læsere et svar skyldig, hvis jeg bliver spurgt, hvor længe det mon skal bage i ovnen, men da en Actifry varmer med ca. (eller måske godt og vel) 160 grader, må bagetiden være nogenlunde den samme, hvis ovnen indstilles på 160 grader varmluft.

Brug Actifry som varmluftsovn til hjemmebagt lowcarbbrød. Se mere på CDJetteDCs LCHF

Opskriften indeholder reklame i form af affiliatelinks *)
Hvis du vil vide, hvad det betyder, kan du finde oplysninger nederst på siden.

Dette brød ligger i den billige ende af skalaen for, hvad det koster at bage lowcarb brød, fordi det ikke indeholder de dyere meltyper som f.eks. mandelmel. Fiberfin er ikke umiddelbart at regne som en LCHF ingrediens (og hører sådan set heller ikke til blandt de billigste fibernelstyper). Dertil er kulhydratindholdet lidt for højt. Jeg bruger det i begrænset omfang i visse opskrifter, men brødet her får faktisk en lige så fin struktur og smag med sesammel, så hvis du ikke lige står med en bøtte Fiberfin, du skal have brugt, så vælg at bage brødet med det noget billigere sesammel.

Sesam brødkrans i Actifry:

2 dl. Pofiber (ca. 35 gr.)
1 dl. affedtet hørfrømel (ca. 40 gr.)
1 1/2 dl. Fiberfin (ca. 60 gr.) eller 1 1/2 dl. affedtet sesammel (ca. 60 gr.)
1 1/2 tsk. urtesalt (f.eks. Trocomare)
1 1/2 tsk. bagepulver
2 spsk. friskpresset citronsaft
1 dl. fløde 38%
1 dl. hytteost 4,5%
3 æg str. M/L
2 dl. kogende vand
Pynt: Et drys sesamfrø og/eller blå birkes.

De tørre ingredienser blandes i en skål. Citronsaft, fløde og hytteost røres i med piskeris.
Æggene røres også i og ret hurtigt efter hældes det kogende vand over, og der piskes til en homogen, klistrende og tyktflydende masse.

Actifry skålen smøres, og dejen hældes i og fordeles med en dejskraber eller bagsiden af en ske. Hvis du er bange for, at dejen skal flyde ud i hullet, kan du sætte et lille omvendt syltetøjsglas hen over det, men det er ikke nødvendigt, hvis du holder dejen en halv cm. fra hullet. Nogle af de nyere Actifry modeller har ikke et hul, som min gamle Family model har.

Sæt skålen med dejen i Actifry'en, og indstil timeren på 25 min. og bag brødet tiden ud, indtil det er hævet og let gyndenbrun i skorpen.

Efter endt bagetid vendes brødkransen forsigtigt over på en afkølongsrist. Servér gerne, mens brødet stadig er lunt.

Glutenfrie og sukkerfrie bageopskrifter på CDJetteDCs LCHF

Søg i opskriftsregisteret på CDJetteDCs LCHF

*) Min blog leverer gratis opskrifter til dig. Til gengæld indeholder siden affiliatelinks, som giver bloggen en lille provision, hvis du vælger at benytte dig af disse og afgiver en ordre hos den pågældende webshop.
Prisen for varen vil være præcis den samme for dig, men du har støttet min blog og medvirket til dens fortsatte eksistens. For denne støtte er jeg mine læsere taknemlig.



Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate