lørdag den 7. juli 2018

Mandelkiks med timian og oregano

Mangler du en go' opskrift på sprøde, lowcarb kiks, så kig med her, for disse mandelkiks sidder lige i skabet, smager fantastisk, er forholdsvis billige og nemme at lave og blive dejligt sprøde.

Inspirationen til disse kiks har jeg fundet hos den norske blogger Sprudlendesunn. Jeg har ikke ændret det store i opskriften, og hvis du gerne vil se mere fra denne bloggers hånd, så klik på linket ovenfor.
Mandelkiks med timian og oregano (ca. 14 stk.):

2 dl. mandler (ca. 125 gr.)
1 dl. sesamfrø (ca. 60 gr.)
1 tsk. tørret timian
1 tsk. tørret oregano
Lidt hav- eller stensalt
3 måleskeer HUSK loppefrøskaller (reklamelink)
2 æggehvider

Mandlerne kværnes (jeg bruger min minihakker/blender), indtil mandlerne bliver til forholdsvis fint mandelmel.
Mandelmel og alle øvrige ingredienser blandes godt til en sammenhængende dej. Lad den hvile få minutter, før kiksene formes.

I den oprindelige opskrift foreslås det, at der formes kugler af dejen, som klemmes flade.
Jeg benytter mig istedet af en bagering og en stamper (nævnte er reklamelink til affiliateshop).

Der kommes lidt dej i bageringen, stamperen sættes hen over og man trykker og drejer stampen (som får lidt olie først, så dejen ikke hænger i). Stamperen løftes forsigtigt op og ringen drejes lidt, og vupti - man har hurtigt sat de fineste, runde kiks på den bagepapirsbeklædte bageplade.
Der bliver ca. 14 stk.

Kiksene bages i ca. 30 min (afhængigt af kiksenes tykkelse) i en 175 grader forvarmet ovn med varmluftsfunktion tændt.
Lad kiksene afkøle på en bagerist, før de nydes med f.eks. en god fløde- eller skæreost.
Opbevaring: Lufttæt beholder

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate