søndag den 2. november 2014

Dairy-free low carb "rugbrød" (uden mejeriprodukter og mel)


Af næsen uforklarlige årsager har jeg idag eksperimenteret med et rugbrødslignende brød uden ost, mælkeprodukter og smør - altså helt dairy-free. Jo, grunden var der! jeg kunne se et behov - ikke mit eget, forstås - men hvad der ikke er i brødet, kan man jo putte ovenpå, og rugbrød med tandsmør ér nu en dejlig kombination.
Selv er jeg osteelsker ud over alle grænser - hvilket måske forklarer billederne med President brieosten i baggrunden. En klemme med smør og brie - åh, hvilken nydelse! 

Som med skolebrødene kan det være, du skal have fat i nogle ingredienser, der ikke hidtil har fundet vej til dit køkken. Har du derimod prøvet at bage skolebrødene, har du nok allerede en del af ingredienserne i dit forråd. Jeg ved godt, der skal mange ting i, og det er ærgerligt, hvis du opgiver allerede her, for brødet er faktisk ganske hæderligt. God smag og en dejlig krumme - måske en anelse porøs, så næste gang, jeg bager det, kunne jeg måske finde på at tilsætte revet ost, for at gøre det lidt mere fast, men nu er det dairy-free brød i hvert fald på plads.

Og ærlig talt - ligner det så ikke et brød, der lige så godt kunne være hentet hos "bageren på hjørnet"?

Er du mere til kernebrød, har jeg endnu en dairy-free "rugbrøds"-udgave, du kan afprøve, nemlig kernebrød, der smager som rigtigt rugbrød (klik her).

Dagens brød her er ikke med større kerner, og måske er det dét børnene foretrækker. Prøv det! Her får du opskriften:

1 stk. dairy-free "rugbrød" (ca. 28 skiver)

75 gr. afskallede hampefrø (kan købes her)
50  gr  affedtet hampemel (kan købes her)
50 gr. affedtet hørfrømel (kan købes her)

50 gr. sesamfrø
60 gr. hørfrø
50 gr. pofiber (kan købes her)

50 gr. affedtet kokosfibermel (kan købes her)
1 1/2-2 tsk. Herbamare eller anden urtesalt
2 tsk. bagepulver

8 æg, str. L
250 gr. meget fintrevet butternut squash (eller Hokkaido græskar)
2 1/2 dl. mandelmælk (eller evt. kokosmælk)
1 1/2 dl. macadamiaolie eller anden god, varmestabil olie
2 spsk. friskpresset citron- eller limesaft
Pynt: Et drys sesamfrø ell. lign.

Alle tørre ingredienser blandes i en skål for sig.u

Butternut squash eller Hokkaido græskar rives meget fint. Hos mig foregår det i Bamix SilceSy, der fulgte med min Bamix (Superbox) stavblender. Dét er et effektivt stykke køkkenværktøj!


Æg piskes og blandes med øvrige våde ingredienser.


Alle ingredienser røres nu sammen - det går hurtigst og bedst med en silikone dejskraber.

Dejen fordeles jævnt i en stor rugbrødsform - evt. som min slip let Eva Solo rugbrødsform.
Drys med sesamfrø eller lign. og rids evt. brødet med en kniv, hvis du synes.

Brødet bages i en 160 grader forvarmet ovn (med varmluftsfunktionen) i ca. 1 time og ét kvarter.

Lad det nybagte brød afkøle på bagerist, før det skiveskæres. 

Opbevares bedst på køl eller frost - sidstnævnte gerne med et halvt stykke madpapir mellem skiverne, så det er nemt at skille ad, når man skal bruge en skive.

Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at ikke alle ingredienserne i dette brød er lige low carb, men holder du dig til de affedtede meltyper, går det ikke så galt.
Hørfrøene har ikke den store betydning i denne henseende, da hele hørfrø i nogen udstrækning passerer ufordøjede igennem "systemet" - afhængigt af, hvor godt, du tygger dit brød. Sesamfrøene er heller ikke så slemme, ej heller er mandelmælken.
Værst er butternut squash, hvis kulhydratindhold andrager omkring 7-10 gr. pr. 100 gr. (se evt. USDAs data her).

Alt i alt synes jeg ikke, at der er nogen grund til at snyde sig selv for en skive i ny og næ, hvis man - som jeg - er "breadaholic", da brødet tilnærmelsesvis kan betragtes som "striks LCHF" (hvor jeg dog i grunden hader det udtryk!).
Og mætter det? Ja, dét gør det!

Velbekomme!

Efter opskriften er offentliggjort, har en venlig sjæl, nemlig Lone, beredvillig hjulpet mig med at udregne et par nyttige næringsværdier. Dem får I her: Pr 100g: 235 kcal., 10g protein, 4,8g kulhydrat, 19g fedt.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

4 kommentarer:

Lone sagde ...

Jette hvis du bruger kokosmælk fra Santa Maria, butternut græskar og olivenolie fra urtekram giver 100 g rugbrød kun 235 kcal protein 9,5g kuldhydrat 3,3g fedt 20g
Hilsen Lone

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Lone, det er prisværdigt, at du sådan har regnet på mine opskrifter.

Som du ved, gør jeg det ikke selv. Ved i grunden godt, at jeg burde, fordi det kommer brugerne af mine opskrifter til gode - så jeg siger endnu en gang TAK !!!

Mvh. Jette

Ricki Høgh Jensen sagde ...

Hej Jette

Brødet ser spændende ud, og jeg vil selv forsøge at lave det. Men jeg er desværre stødt ind i et problem: grundet årstiden - tror jeg - kan jeg ikke finde hverken moskusgræskar (butternut squash) eller hokkaidogræskar. Hvad anbefaler du at bruge i stedet? Almindelige græskarkerner, eller?

På forhånd tak. :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hvis du vil bage dette brød, fordi du netop ikke tåler mejeriprodukter, kan du prøve helt at undlade græskar eller erstatte med almindelig squash - dog knap så meget, fordi squash er en del mere "våd". (Du kan også vælge at vride lidt væske ud af squash'en og bevare samme mængde).

Tåler du mejeriprodukter, kan du evt. bage skolebrødene - de er ret populære. Jeg kan ikke linke til opskriften fra et kommentarfelt, men tjek opskriftsregisteret eller kopier denne web adr. ind i browseren:

http://cdjettedcs.blogspot.dk/2014/09/lchf-skolebrd-aka-softkerne-rugbroed.html

God fornøjelse med "rugbrøds"bagningen.
Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate