lørdag den 15. november 2014

Tapasbrød med pestodip - brødklapper til brunch eller til madpakken


Vi er ikke ude i et italiensk brød på durumhvede (det smager nu ellers godt) men et brød med en mørkere og grovere struktur med frø og kerner. Smagen er fin, og brødet passer supergodt til ost, et par skiver god pølse, oliventapanade og kan - som her - serveres med en hjemmelavet basilikumpesto eller ramsløgspesto.
Kort sagt - brødet er en fin ledsager til tapas-anretninger, ligesom også foccasiabrødet er. Vælg blandt de to - eller bag begge slags.

Det er så nemt: Bag det, skær det ud, frys det og tag op ved lejlighed - rist og servér.



Tapasbrød - bread squares - brødklapper (min. 28 stk.):

30 gr. pofiber (klik her for at se og købe)
30 gr. affedtet sesammel (køb her)
30 gr. affedtet hampemel (køb her) - (hampemel kan også købes her)
40 gr. afskallede hampefrø (køb her) - (eller her)
50 gr. solsikkekerner
30 gr. hørfrø (evt. gule hørfrø som kan købes her)
- NB: De gule hørfrø indeholder flere kulhydrater.
1 spsk. Sukrin Gold
1 tsk. Herbamare urtesalt
2 tsk. bagepulver (køb evt. én med vinsten her)
6 æg, str. M/L
200 gr. flødeost naturel
150 gr. cremefraiche 38%
1 spsk. citronsaft (kan udelades)
Drys: Sesamfrø ell. lign.

De tørre ingredienser blandes sammen.
Æg piskes med flødeost, cremefraiche og citronsaft.

De sammenblandede, tørre ingredienser røres i de våde ingredienser.

Dejen behøver ikke trække men kan hældes direkte på en bagepapirsbeklædt bageplade.

Drys med sesamfrø - eller dét, du lige synes, skal pynte dit brød. Du kan f.eks. vælge at drysse den ene halvdel med frø og den anden halvdel med flagesalt og krydderpeber.

Bagepladen stilles i en 160 grader forvarmet ovn med en omvendt bageplade over, så brødet ikke får så meget overvarme og bedre kan holde på fugten - præcis som når jeg bager "hvedeknopper".

Efter knap 25 minutter i ovnen fjernes "låget", og brødet får yderligere ca. 5 min. - stadig ved 160 grader og med varmluft. 

Velbekomme!

Du finder mere inspiration og links til mine opskrifter via en særskilt fane
(opskriftsregister) øverst på siden - eller med et klik her:


Du kan også finde mig på min facebookside - 
siden er især for dig, der inspireres af billeder af mad.
Bliv medlem og kig billedmapperne igennem - du finder dem her:





Om affiliatelinks:
Dette indlæg indeholder affiliatelinks.
Det betyder, at jeg får en beskeden provision, hvis du køber fra webshoppen via links på mit blogindslag.
Den eventuelle provision går til opretholdelsen af bloggen og udarbejdelse af nye opskrifter.
Til gengæld håber jeg, at du finder gode tips og opskrifter på min side. 

2 kommentarer:

Maria sagde ...

Uhm vi fik tapas i dag og bagte dit lækre brød til :-)
Det var en succes. Tak !

Maria

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Dejligt at høre! Alene tapas er jo en dejlig "opfindelse". Vi får det for sjældent!

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate