lørdag den 3. maj 2014

Morgenboller ell. rundstykker med pofiber - LCHF

LCHF morgenboller eller rundstykker med pofiber

Uha, det er jo sådan set ikke fordi, jeg ikke har brødopskrifter nok på min blog, men nu forholder det sig sådan, at jeg har fået pofiber indenfor døren, og så MÅTTE jeg altså bage! Det kom der så disse flotte, luftige morgenboller ud af.

Min inspiration til bollerne/rundstykkerne har jeg fundet hos Åse på bloggen 56-kg. Åse har en opskrift på pones - fiberbuller... eller fiberboller, om man vil.

Jeg vil ikke sige, at jeg foretrækker disse boller/rundstykker med pofiber frem for f.eks. mine week-end boller eller hasselnøddebollerne, men pofiberbollerne er langt billigere at bage, mætter fint og tåles iøvrigt også af nøddeallergikere.

Jeg har tilpasset opskriften en smule. Jeg er eksempelvis meget glad for citronsaft i bagværk. Den kan nu godt undlades, hvis du ikke lige har.


6 rundstykker / morgenboller:

2 1/2 dl. pofiber (købes f.eks. her)
3 spsk. HUSK loppefrøskaller (den grønne pakke)
2 tsk. bagepulver
1 knvsp. salt (eller 1/2 tsk. urtesalt)
5 æg str. M/L
50 gr. smør
1 dl. fløde 38%
1 spsk. friskpresset citronsaft
Pynt: Hvide eller sorte birkes

Bollerne er her drysset med sesam,
da jeg desværre var gået tør for birkes.




De tørre ingredienser blandes godt sammen.

Æg piskes luftigt. Det er ikke nødvendigt at bruge håndmixer, men læg lidt kræfter i.

Smør smeltes ved svag varme og fløden og citronsaft hældes ved. Blandes med de piskede æg.
De tørre ingredienser vendes i de våde ingredienser - f.eks med en dejskraber.

Lad dejen hvile ca. 10 min. Herefter skulle dejen gerne have fået en konsistens som meget blød marcipan.

Form 6 store boller med våde hænder og placér dem på en bageplade beklædt med bagepapir.

Drys evt. med birkes for et autentisk udseende - eller undlad "pynten".

Bagepladen stilles i en 175 grader ovn og bag med varmluft i ca. 20 min. Bollerne afkøles på bagerist.

Måske har du lyst til at hapse én, inden den er helt afkølet....


Bollerne nydes med tandsmør og dit ynglingspålæg.


VELBEKOMME!

Find mere inspiration i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆

Indlæg er oprindeligt udgivet den 3. maj 2014

34 kommentarer:

Unknown sagde ...

Ser lækre ud. Kan man bruge andet end pofiber - ved ikke hvad det er.
Mvh Ingrid Skov

Mette sagde ...

Du kan købe Pofiber her :-)
http://www.viivaa.dk/semper-pofiber.html
Er også godt til jævning :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hvis du klikker ovenfor på "pofiber", kan du se, hvor jeg køber mit. Det er et affiliatelink, så hvis du køber via mit link, får jeg en beskeden provision.

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Åhhh, hvor ser de dog lækre ud. - Hvis man bruger mere citronsaft - ødelægger det så bollerne ( ikke smagen tænker jeg ) men konsistens måske?

Hilsner fra Wendy
( Elsker din blog <3 )

Unknown sagde ...

Hvordan bruger man pofiber som jævner??

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Wendy ;-)

Jeg tror sagtens, du kan bruge lidt mere. Måske det dobbelte, men så ville jeg også stoppe. Citronsaft er ikke uden kulhydrater (tjekker lige - så hører du...), men mængden er selvfølgelig ikke så stor.

Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Jeg har ikke prøvet at bruge pofiber som jævning. Men det fungerer fint med 50/50 pofiber/fintrevet Grana Padano + krydderier som panering.

Som jævning er jeg ret glad for flødeost og reduceret (indkogt) fløde.

Legering med æggeblommer er også en mulighed, men husk, at saucen ikke må koge, når du har rørt æg i saucen.

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Det er til dato de bedste lchf boller, jeg har smagt, og lidt ekstra citron gør ingen skade... :-)

Knus Wendy

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Åh, hvor godt at høre!

Også knus herfra ;-)

Anonym sagde ...

Det er nogle dyre boller at bage med det der pofiber !!! :(

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Pofiber er et forholdsvis billigt fiberprodukt, så "nej" - jeg synes ikke, det er så dyrt at bage disse boller. Du skal sammenligne med andre low carb meltyper - ikke hvedemel.

Mvh. Jette

Anonym sagde ...

Hej
Kan man bruge den gule fiber husk i stedet for den grønne ? ��

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, det kan du sagtens. Så reducerer du bare til det halve, dvs. 1 1/2 spsk.

Unknown sagde ...

Tror du man ville kunne bruge noget andet end fløde?? :-)

Unknown sagde ...

tror du man kan erstatte fløden med noget andet? :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, du kan bestemt godt bruge kokosfløde eller mandelmælk. Smagen vil nok blive lidt anderledes. Måske endda bedre, hvis du er til kokosfløde/mandelmælk.

Bondefruen sagde ...

Har lige bagt dem i dag. De ligner perfekt dem på dit billede og er vildt gode. Vi skal have burgere i aften, og der skal jeg have en burger med en nybagt po-fiber-bolle :)

Bondefruen sagde ...

Har lige bagt dem i dag og de er bare SÅ gode. Vi skal have burgere til aftensmad og jeg skal selvfølgelig have en po-fiber-bolle som brød til bøffen :)

Unknown sagde ...

Morgenboller (8 stk)

4 æg (str. M/L)
200 gram hytteost
150 gram havarti
2 spsk fiberhusk
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
1,5 dl pofiber
1,5 dl affedtet sesammel

1 æg til pensling
Evt. Lidt sesamfrø til drys

Kom æg, hytteost og havarti (brækket i mindre stykker) ned i en skål. Blend det til en ensartet masse. Tilsæt fiberhusk, salt og bagepulver og blend det igennem en gang mere. Tilsæt Pofiber og rør det sammen. Tilsæt sesammel lidt ad gangen. Nå det ikke længere giver mening at røre det med ske tages dejen op ad skålen og resten af sesammelet æltes i med fugtige hænder.
Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Lad dejen hvile på et skærebræt i i 5 minutter mens ovnen bliver varm og du pisker et æg sammen til penslingen.
Del dejen i 8 lige store dele med en våd kniv og form den til 8 boller med fugtige hænder.
Læg dem på en beklædt bageplade og pensl dem med lidt æg på toppen.
Drys evt. med sesamfrø og bad dem nederst i ovnen i 17-19 minutters til de er gyldne.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Karin!

Det ser helt bestemt ud til at være en opskrift, jeg MÅ prøve!
Er det en opskrift, du selv har lavet - eller hvordan?

Mvh. Jette

Karin sagde ...

Hej Jette, er de fryseegnede? 😊 Vh Karin

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Karin.

I princippet er alle LCHF brød fryseegnede. Og jeg fryser selv det meste af det brød, jeg bager af den simple årsag, at jeg hverken kan nå at spise det, inden det bliver kedeligt eller dårligt, eller for at forhindre overspisning i brøderstatninger, som - i nogen tilfælde - indeholder lidt flere kulhydrater end det, der anbefales på en striks LCHF diæt. Det sidste er dog ikke tilfældet med disse boller.

Det korte svar er så: Ja, de kan godt fryses.

Mvh. Jette

Anonym sagde ...

Tror du de kan bruges til at lave "kanelsnegle" :) eller er dejen for skrøbelig?

Anonym sagde ...

Tror du de kan bruge til at lave "kanelsnegle" ? eller er dejen for skrøbelig? prøvede i dag med en anden brødopskrift med pofiber, men den var noget anderledes end den her :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det tør jeg ikke helt sige dig - og det kommer i hvert fald an på, hvordan du har tænkt at forme dejen, for den er jo ikke som en almindelig brøddej.
Jeg har egentlig en opskrift liggende, som det er meningen, jeg skal teste lidt videre på - netop en opskrift på kanelsnegle. Men dem har jeg tænkt mig at bage i muffinforme for at holde på den lækre remonce.

Anonym sagde ...

det lyder lækkert :D følger spændt med :)

Unknown sagde ...

Smager de meget af æg ?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det synes jeg ikke, de gør, Laila - men for nogen kan det være svært at finde en erstatning for det brød med hvedemel, vi kender, som ofte kun indeholder lidt eller slet intet æg. Disse er dog absolut en hæderlig erstatning. Prøv evt. også at finde mit ostefladbrød (via opskriftsregisteret). Det er et rigtigt godt brød, synes jeg.

Nadia sagde ...

Hej.
Burde optøet fløde fra frost ikke kunne bruges? :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Nadia.

Jeg har aldrig selv prøvet, men det tror jeg bestemt sagtens, du kan.

Unknown sagde ...

Jeg har med succes erstattet fløde plus smør med 150 g skyr.

De er top dollar, lette at lave og har lav fedt- og kulhydrat% samt højt protein- og kostfiberindhold.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det lyder også lækkert med de boller. Må jeg spørge, om du har valgt at skifte smør og fløde ud med skyr, fordi du følger en anden kostretning end LCHF? Er det måske Sense, du følger?

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

ved du hvor mange kulhydrater der tæller der er i pr 100 gram? og tak for alle dine skønne opskrifter

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak - er kun glad for at kunne dele mine opskrifter med jer.

Desværre har jeg (endnu) ikke regnet på, hvor mange kulhydrater, der er i bollerne, og jeg har hverken brugt Lifesum eller andre programmer i min tid med LCHF, så lommeregneren skal frem en dag, hvis jeg lige skal lave et regnestykke :-)

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate