torsdag den 8. maj 2014

Proteinpasta med ramsløgspesto - LCHF

En pesto, der dufter af frisk skovbund, er grønnere end bøgen, supersund og smager, så englene synger!... Ja, det er lige, hvad du får, hvis du selv plukker dine ramsløgsblade og laver pestoen straks du er hjemme igen fra din gåtur. Og det ér altså ikke spor svært at kende ramsløg fra liljekonval og høsttidløs, som begge er giftige. Se evt. her (DR Sundhed)hvordan du skelner mellem ramsløg og de giftige planter - eller her i Felthåndbogen hos Fugle og Natur, hvor du også finder et kort over forekomsten af ramsløg i Danmark.

Min hund sætter stor pris på de dage, hvor jeg skal afsted efter ramsløg, for han kommer selvfølgelig med og elsker den ekstra tid, han får til at snuse, mens jeg udvælger og plukker de bedste ramsløgsblade. Har jeg forresten introduceret jer for ham? Han hedder Felix og er en Schipperke i sin allerbedste alder. I skal da næsten have lov at se ham, så her er han - er han ikke bare dejlig?:
Men lad os vende tilbage til ramsløgene. Dér, hvor jeg plukker, står de lige nu med blomst. Jeg "dykker" lidt ind under de kraftigere blade og tager kun de friske, saftige nye skud, der gemmer sig.
Jeg har ikke langt efter ramsløg, så jeg plukker kun lige, hvad jeg skal bruge. Til et glas med ca. 400-450 ml. færdig pesto plukker jeg i en 4 liters frostpose (ca. halv fuld).

Ca. 400-450 ml. ramsløgspesto:

En posefuld friske ramsløgsblade - gerne med stilk
1 dl. macadamiaolie
1 dl. koldpresset (økologisk) rapsolie
100 gr. (1 stor kopfuld) smuttede Actifryristede mandler
40-50 gr. Grana Padano (kan udelades)
Lidt friskpresset citron- eller limesaft
1 1/2 tsk urtesalt, f.eks. Herbamare

De ristede mandler, vaskede og let tørrede ramsløgsblade, Grana Padano og øvrige ingredienser blendes. Portionen kan lige præcis være i min minihakker, hvis jeg starter med at blende bladene, så de fylder mindre.
Smag til og hæld på et skoldet glas, der evt. er skyllet med atamon (for at øge holdbarheden) og server f.eks. til hjemmelavet proteinpasta.

Resten af din skønne, hjemmelavede ramsløgspesto opbevares på køl.

Velbekomme!
Her er hakkebøffen (se opskrift her) serveret med en hvidløgssmør (se opskriften her) og den hjemmelavede proteinpasta og snittet spidskål samt både af cocktailtomater rørt med ramsløgspesto.

Find flere fristende opskrifter i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg følger ivrigt med på bloggen :-)

Jeg er selv stifter af en nytænkende yogablog, som måske ville være noget for dig? www.cathrineyoga.dk

Kh Cathrine Koefoed :-)

Kh Cathrine Koefoed, yogalærer og yogablogger på www.cathrineyoga.dk

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate