lørdag den 4. oktober 2014

Lille, hvidt formfranskbrød LCHF-style

Idag får du opskriften på et brød, der gør det ud for et almindeligt franskbrød, du kan bage, hvis du trænger til en rejemad (stjerneskud), Pariserbøf, et stykke med laks eller en toast med skinke og ost - eller bare en ostemad!

Opskrift på lille hvidt formfranskbrød LCHF style

Opskriften på brødet er næsten den samme som til morgenbollerne (rundstykkerne) - dog må dejen til franskbrødet gerne være lidt løsere, når der bruges bageform. Hvis du gerne vil bage brødet uden form, skal der knap 1 dl. pofiber mere i dejen.


Opskrift på CDJetteDCs lille hvide formfranskbrød




1 stk. hvidt formfranskbrød:

2 dl. pofiber (købes f.eks. her)

1 dl. affedtet mandelmel (tjek, om du får mængderabat ved køb af 3 poser her)
3 spsk. HUSK loppefrøskaller (den grønne pakke)

4-6 spsk. afskallede hampefrø eller lign.
(kan udelades eller erstattes af f.eks. solsikke, sesam græskar eller hørfrø)
2 tsk. bagepulver

1 knvsp. salt (eller 1/2 tsk. urtesalt)
5 æg str. M/L
100 gr. smør
1 dl. fløde 38%
1-2 spsk. friskpresset citronsaft
Evt. pynt: Sesamfrø eller blå birkes



De tørre ingredienser blandes godt sammen.

Æggene piskes luftige.


Smør smeltes ved svag varme. Fløde og citronsaft blandes i den lune smør og blandes derefter godt med de tørre ingredienser - f.eks med en dejskraber.

Lad dejen hvile (fibrene skal suge væske) ca. 10 min., før den hældes i en lille form (f.eks. en sandkageform), der er smurt eller beklædt med bagepapir.
Drys med blå birkes - eller sesamfrø.



En af mine bedste opskrifter på melfrit franskbrød CDJetteDCs LCHF

Brødet bages ved 175 grader (varmluft) i ca. 35 min. Afkøles
 på bagerist.

Velbekomme!

Brug også et par skiver som toastbrød

Du kan finde endnu flere opskrifter i mit


Klik på linket, og du føres automatisk
videre til opskriftsregisteret med alle mine opskrifter.

☆☆☆

Følg også med på min Facebook side




Indlæg indeholder affiliatelinks.

Indlæg er oprindeligt udgivet den 4. oktober 2014


6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har ikke affedtet mandelmel. Kan jeg bruge ekstra pofiber i stedet?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det tror jeg sagtens, du kan. Det gør jeg også i bollerne, hvis opskrift du selvfølgelig kan tage udgangspunkt i (der er link til bollerne øverst i indslaget).

Christine Bonde sagde ...

Kan man bruge kokosfibermel i stedet for pofiber og affedtet mandelmel?

Annette sagde ...

Hvordan opbevarer du brødet efterfølgende og undgår at skorpen bliver bliver blød?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det meste af mit LCHF brød kommer i fryseren, skiveskåret. Det er så let at tage en skive op - især, hvis man lægger mellemlægspapir imellem skiverne eller får det frosset ned, så det er nemt at skille ad.
Når så der skal "brød på bordet" rister jeg bare skiverne i toasteren/brødristeren, og de får en let, sprød overflade.
Dette brød bruger jeg eksempelvis også til arme riddere og til Pariserbøf.

LouiseBekker sagde ...

Har du nogen ide om energien i brødet? Tænker kcal, kulhydrater mm.?

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate