lørdag den 18. oktober 2014

Kantareller i smækker flødesauce med ingefær og krydderurter

Svampesæsonen er forlængst skudt igang, men desværre hører jeg ikke til blandt de, der selv samler svampe - endsige er ekspert på området. Bevares, jeg vil gerne lære at kende forskel på den ene svampeart frem for den anden, og et kursus står såmænd også på ønskelisten.

Som en start, skal jeg have læst dette "Svampeatlas" (klik på linket for at kigge med).

De afbildede kantareller har jeg måttet købe. De er fine, men jeg ville nu nok have nydt min svamperet ekstra meget, hvis jeg selv havde været i naturen for at samle svampe. Det må blive en anden god gang...

Jeg har fået et tip fra en læser, nemlig at svampene bedst renses for jord og urenheder med en blød børste. Her kan en gammel, renset makeupbørste sagtens anvendes. Ja, dét var da er et super godt tip, vi kan bruge til noget - tak til Helle!

Kantareller i flødesauce:

200 gr. rodskårne kantareller
Ca. 35-40 gr. smør
1 dl. fløde 38%
50 gr. Pikant flødeost
2-3 skalotteløg
1 lille stykke frisk ingefær
Friskhakket rosmarin
(Evt. friskhakket timian - kan undlades)
Friskhakket persille
1 spsk. friskpresset citron
1 tsk. Herbamare urtesalt
Friskkværnede rosa peberkorn (eller en peberblanding)

Løgene hakkes fint og steges blanke i smør, imens kantarellerne renses godt. De kan evt. halveres, hvis de er store.
Svampene kommes på panden til løgene.
Hvidløg skæres i tynde skiver (brug ikke hvidløgspresser med mindre du har én, der kan lave fine skiver - som denne Duo hvidløgspresser (kan købes her)). De skivede hvidløg kommes ved svampene.
Ingefær skrælles og rives helt fint (jeg burger dette skønne Microplane rivejern (kan købes her)), krydderurter hakkes groft og blandes i svampecremen. Persillen holdes tilbage.
Citronsaft fordeles over svampene, hvorefter fløde og flødeost tilføres.

Lad saucen reducere i ca. 10 min. ved svag varme - ikke længere. Svampene må ikke blive kedelige og slatne!

Tag panden fra varmen, smag til med urtesalt og friskkværnet peber og drys hakket persille over retten og servér fra panden - eller anret, f.eks. som her - med Hokkaidolasagne (klik her, hvis du vil se opskriften)..

Som frokostret eller forret kan svampene f.eks. serveres på et stykke ristet brød (klik her for at se opskriften på "hvidt brød") og/eller med en god, sprød salat til.

Til julefrokosten - eller ligeså som forret - kan du også servere tarteletter med flødestuvede svampe/kantareller. Klik her for at se opskriften på Tartebacon aka tarteletter.



Inspirationen til svamperetten har jeg fundet her.




VELBEKOMME!

Se mit opskriftsregister for mere inspiration.
Du finder det på en særskilt fane øverst
- eller med et klik her:

☆☆☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆☆☆

Du kan også finde mig på Facebook (klik her)

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate