fredag den 1. april 2016

Supernemme lowcarb boller med græskarkerner

CDJetteDCs LCHF supernemme græskarkernebollerGlutenfri og lowcarb brødbagning med græskarkerner

Idag har jeg indledt week-enden med et hold hjemmebagte græskarkerneboller, og de må simplet hen være noget af det nemmeste bagværk, jeg har lavet, fordi de tager så kort tid at røre sammen, og ingen fingre behøver komme I berøring med dejen. Supernemt og enkelt. Og det ér altså ikke nogen aprilsnar!

Opskriften får du her.
Den indeholder et par affiliatelinks til webshops, hvorfra du kan vælge at købe dine ingredienser (klik på linket, hvis du ønsker at tilgå webshoppen. Mange af ingredienserne er på tilbud lige nu):

Supernemme lowcarb græskarboller
:


50 gr. affedtet mandelmel
50 gr. fedtreduceret sesammel
30 gr. fiberHUSK
10 gr. Sukrin+
2 dl. vand
80 gr. saltet smør
1 dl. græskarkerner
4 æg str. M/L

Tænd ovnen på 175 grader uden varmluft og vej de tørre ingredienser af og bland dem godt - bortset fra 1 dl. græskarkerner.

Überlækre græskarkerneboller uden mel og sukker
Bring vand med smør i kog i en lille gryde. Når smørret er opløst i det kogende vand, tages gryden fra varmen, og græskarkerne hældes i vandet. Hav håndmixeren og æg klar og pisk melblandingen i vandet og straks herefter slås det første æg ud, og der piskes på laveste trin. Fortsæt med ét æg af gangen, indtil alle 4 æg er rørt/pisket ind i dejen, som nu bør være lind og blank - men pisk kun i ganske kort tid.

Med en våd ske sættes 8 boller på en bagepapirsbeklædt bageplade.

Måske synes du, det hele ser lidt rodet og rustikt ud, men når bollerne først bliver bagt, vil de få en rimelig glat og rund form, så det gør ikke noget, hvis du ikke er så omhyggelig med den måde, du sætter bolledejen på pladen.

Bollerne bages i ca. 35 minutter i den forvarmede ovn.
CDJetteDCs opskrift på hjemmebagte boller uden mel , glutenfrue

Spis gerne bollerne (nej, selvfølgelig ikke dem allesammen på én gang), mens de stadig er lune.
Du kan selvfølgelig også gemme dem (på køl) til næste dag og varme dem i brødristeren - f.eks. overskårne, så de får en lækker, spød krumme.

Den første bolle spiste jeg med en skøn peberost, og den næste spiste jeg med....ja, det samme, for det var så godt! Og mæt, dét blev jeg bestemt.

Velbekomme!

14 kommentarer:

Maria sagde ...

Hejsa, hvis man ikke har affedtet mabdelmel, er der så et alternativ

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Du kan godt prøve med dobbelt mængde sesammel. Jeg gør det bare ikke , fordi jeg synes, at det færdige produkt smager lidt for meget igennem af sesammel. Smag og behag, så måske kan du i virkeligheden bedre lide bollerne sådan ;-)

Lyra72 sagde ...

Hej Jette.
Tak for opskriften. Sidder her og spiser lune boller med ost. De er rigtig gode og vildt nemme og hurtige at lave. Jeg tænkte på om du har regnet energifordelingen ud?
God weekend :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, jeg synes altså også, jeg fik lavet en ret simpel opskrift. Noget af det, vi laver, må jo gerne være hurtigt at få lavet.
Desværre regner jeg stort set aldrig på energifordelinger og har f,eks. aldrig brugt Lifesum eller andre apps til formålet, men jeg har da en lommeregner ;-) I disse boller er der f.eks. inder 1,5 kulhydrater pr. bolle. Mere fik jeg ikke regnet på i denne omgang, men er der en læser "derude", der gerne regner energifordelingen ud, er en kommentar og info selvfølgelig kærkommen ;-)

Anonym sagde ...

Har bagt disse boller idag og de er uden tvivl de bedste LCHF boller jeg har fået. Havde ikke sesam mel så de er lavet med ren affedtet mandelmel og det fungerer perfekt! Ikke sidste gang de bliver bagt, så mange tak for opskriften Jette *blomst*

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tusind tak for din kommentar - og skønt at høre, at opskriften fungerer, som den skal. Jeg er jo altid lidt spændt på, hvordan det bliver modtaget, når jeg har været i køkkenet og udviklet nye opskrifter ;-)

Anonym sagde ...

Det var så lidt :-) Den opskrift kan du kun være stolt af!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Mange tak :-)

Lonerosa sagde ...

Hold nu op Jette, det er de bedste low carb boller ever.
Jeg har lige spist en med gedesmøreost, kylling og rød peber, og jeg hørte englene synge :)
Tak for dig og dine evner i et køkken.
Knus fra Lonerosa

Jette Daugaard Christensen sagde ...

1000 tak for dine ord, Lonerosa!

Rikke Rehmeier sagde ...

Hele portionen giver ; kcal/1612....protein/88.....kulhydrat/13....fedt/129.....Kostfibre/46.....:)//// ved 8 stk pr stk ; kcal/201,5..... protein/11....... kulhydrat/1,6......fedt/16 ...... kostfibre/5,7

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Mange tak for det, Rikke!

Vita sagde ...

Ser lækre ud de boller😋
Må de spises på striks❣

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Vita

Alt omkring striks handler om at begrænse indtagelsen af kulhydrater, og hvordan du får sammensat din kost.
Vælger du at spise en græskarbolle, tæller den 1,6 i kulhydratregnskabet. Det er faktisk ikke så meget, og du vil stadig kunne få dine grøntsager, protein og mere fedt i samme måltid.

Da jeg selv startede op på LCHF, kunne jeg ikke undvære brødet, og jeg spiste faktisk lidt hver dag (lowcarb brød forstås), og jeg tabte mig alligevel i et pænt tempo.
Jeg spiser ikke længere lowcarb brød hver dag, men selv om jeg i perioder holder mig på en striks LCHF diæt, kan jeg sagtens spise en enkelt bolle, uden at det sprænger "kulhydratbudgettet".

Håber, dette gav dig svar på, hvad du har brug for at vide?
Du kan iøvrigt finde flere opskrifter på brøderstatninger i mit opskriftsregister.

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate