søndag den 7. februar 2016

Vandbakkelser til fastelavnsboller - LCHF

CDJetteDCs opskrift på vandbakkelsesdej til fastelavnsboller

CDJetteDCs sukkerfrie, lowcarb fastelavnsboller af vandbakkelser

Lige for tiden får jeg ikke lavet så mange eksperimenter i køkkenet - men jeg lover jer, at jeg kommer stærkt tilbage! Og snydes for en ny opskrift på fastelavnsboller skal I da ikke, nu når jeg har fået bagt disse vellykkede eksemplarer af en portion vandbakkelsesdej.


Opskriften kommer her, og den indeholder reklame i form af affiliatelinks til de webshops, hvorfra jeg normalt selv handler mine lowcarb ingredienser. Hvis du vil vide mere om affiliatelinks*), kan du se nederst i indslaget.



CDJetteDCs vandbakkelser kan bruges som luftige lowcarb fødselsdagsboller


Vandbakkelser, 9 stk.:

2 dl. vand
80 gr. saltet smør
100 gr. affedtet mandelmel (husk, der er pt. ekstra rabat ved køb af 3 poser)
2 store spsk (20 gr.) fiberHUSK
15 gr. Sukrin Melis
4 æg, str. M/L

Lav en afbagt dej på følgende måde, imens ovnen varmes op til 200 grader (uden varmluftsfunktionen):
De tørre ingredienser vejes af og blandes godt. Vand med smør bringes i kog. Tilsæt melblandingen og rør dejen godt sammen.
Lad dejen svale et minut, før æggene røres i, én for én. Jeg har her brugt et kraftigt piskeris, men håndmikser tilrådes.

LCHF vandbakkelsesdej i sprøjtepose eller frostpose

Når dejen er fin og glat, kommes den - f.eks. med en dejskraber eller en grydeske - i en almindelig frostpose, hvor der klippes et forholdsvis stort hul i det ene hjørne.
Sæt ialt 9 boller (ved at klemme dejen ud af posen) på en bagepapirsbeklædt bageplade.
Pladen sættes midt i ovnen, og bollerne bages ca. 30 minutter. Undlad at åbne ovndøren under bagningen.

Afkøl bollerne på bagerist. Klip evt. hul i dem for at undgå, at de bliver for bløde og for at lukke fugt ud.




Hvis du vil lave en glasur, er der flere muligheder. Du kan evt. se mine andre opskrifter på fastelavnsboller, hvor der er brugt en anden glasur end den her viste. Nogle af mine fastelavnsboller er med (bagefast) hjemmelavet vanillecreme indeni. De her viste er med fløde, der er pisket med lidt frosne bær, Sukrin Melis og vanillepulver.
Glasuren er lavet som den, jeg bruger til at dekorere kransekage med, nemlig som en Royal Icing. Du kan finde opskriften på både kransekage og Royal Icing her (klik). Ingredienserne, du skal bruge til at røre glasuren af, er:

Glutenfrie vandbakkelser som fastelavnsboller på CDJetteDCs LCHF

Royal ising glasur:
2-4 spsk. Sukrin Melis
1 stor æggehvide
1 tsk. citronsaft (eller hvidvinseddike)

God fornøjelse med både fastelavnsbollebagning, pyntning af bollerne og fejringen af fastelavn. Og selvfølgelig velbekomme!
CDJetteDCs LCHF fastelavnsboller med blåbærskum. Prøv også med hindbærskum.


*) Min blog leverer gratis opskrifter til dig. Til gengæld indeholder siden affiliatelinks, som giver bloggen en lille provision, såfremt du vælger at afgive en ordre via et affiliatelink til den pågældende webshop. Prisen for varen vil være præcis den samme for dig, men du har støttet min blog og medvirket til dens fortsatte eksistens. For denne støtte er jeg mine læsere taknemlig.

Indlæg er oprindeligt udgivet den 7. februar 2016


5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Så lækre og fine de er :-)
Jeg bagte økologiske fastelavnsboller i år.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, hvor er de fine, dine økologiske fastelavnsboller!
Og du har da rigtigt været igang med fastelavnsrisene også. Det nåede jeg altså ikke iår! ;-)

Unknown sagde ...

Hejsa har i dag prøvet din fastelavnsboller i vandbakkelse, men mine splattede helt ud og måtte komme dejen i form, lader du den stå lidt så den kan samle sig og “tykne” dine ser så fine ud som rigtige boler, Det er en rigtig dejlig blok du har bruger den flittigt.
Hilsen Hanne Hansen

Unknown sagde ...

Jeg har idag også prøvet den her opskrift på fastelavnsboller. Min vandbakkelser dej splattede også helt ud, desværre.
Kan der være fejl i omkring mængden af nogle a ingredienserne i opskriften??

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Hanne og ?
Jeg skal selv bage fastelavnsboller om ikke så mange dage, så skulle der have sneget sig en fejl ind, skal jeg nok rette mængderne. Men jeg håber, I har husket, at der skal bruges affedtet mandelmel. Det suger en del mere væske end almindeligt mandelmel og hjemmekværnet mel.'
Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate