mandag den 23. juli 2018

Fiberrigt kernebrød med hytteost og chiafrø aka Supermandens

Lækkert og fiberrigt kernebrød aka supermandens på CDJetteDCs LCHF

Det er ikke så ofte, jeg bager mig et brød, men når jeg gør, skal det helst være ét med frø og kerner, så der for det første er lidt at tygge i og for det andet bliver lidt for maven at arbejde med. Fibre er vigtige - og dette brød smager næsten som almindeligt rugbrød, så det skal bestemt bages igen. Næste gang bliver måske allerede i løbet af den kommende uge, hvis jeg skal have mig et brød med på min kommende ferie.

Beklager, at jeg ikke har taget fotos af brødet i dets fulde størrelse og i nybagt stand. Det viste (knapt et kvart brød) er en uges tid gammelt (opbevaret på køl) og er stadig friskt og smager skønt.
Brød aka supermandens kernebrød

Inspiration til denne opskrift har jeg hentet fra Supermandens Kernebrød af Iben Louise Kiilerich. Ibens opskrift ligger på Evernote og kan evt. ses her. Jeg har halveret og ellers kun ændret en anelse (men også kun en anelse) i opskriften, og her kommer min version:



Fiberrigt kernebrød med hytteost og chiafrø:

1/2 dl. (ca. 35 gr.) chiafrø
2 dl. (ca 115 gr.) grofthakkede mandler
1 1/2 dl. (ca. 90 gr.) hørfrø
1 1/2 dl. græskarkerner.
1 dl. (ca. 60 gr.) sesamfrø
1 dl. (ca. 60r.) solsikkefrø
2 spsk. Pofiber
3 måleskefulde HUSK (loppefrøskaller)
1 dl. lagereddike
200-250 gr. hytteost
5-6 æg, afhængigt af str.
1/2 dl. olie
1 tsk. salt
1 tsk. bagepulver (den kan undværes)

Udblød chiafrøene i eddiken i ca. 10 min. og bland æg, hytteost og olie i.
I en skål, hvori frø og kerner er blandet, kommes den våde "grød" over, og det hele røres godt sammen.
Bland loppefrøskaller, Pofiber, salt og bagepulver og rør det i dejen.
Dejen kommes i rugbrødsformen (køb din rugbrødsform hos KitchenOne via dette reklamelink), bank formen et par gange mod bordpladen for at slå evt. luftbobler ud af dejen og lad brødet bage ved 160 grader varmluft i godt 60 minutter.
Hæld brødet ud af formen og lad det svale af på en bagerist.

God bagelyst - og velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate