mandag den 3. august 2015

Den perfekte pavlova - uden sukker!

Opskrift på CDJetteDCs perfekte pavlova marengs lagkagebund uden sukker
Efter et utal af forsøg på at bage en hæderlig marengs uden sukker, er jeg langt om længe nået i mål. Jeg har i den anledning måttet erkende, at den nye Fibersirup desværre ikke er god til formålet, med mindre man sigter efter en marengs, der kan sidestilles med tyggegummi.
Det skal dog tilføjes, at et enkelt af mine forsøg med Fibersirup faktisk faldt nogenlunde ud - men Fibersirup udgjorde ikke al sødemiddel i dejen, og kyskagerne var desværre temmelig bløde og alt for seje dagen efter, de var bagt.
Læg dertil, at jeg har forsøgt med andre tricks og ingredienser at få den perfekte, sukkerfrie marengs, men end ikke eddike - eller for den sags skyld citronsaft og salt og piskning over vandbad - har haft den store effekt, så inget af det nævnte er derfor finde i opskriften nedenfor.
Til gengæld indgår en smule valleproteinpulver (med smag), som jeg også bruger, når jeg laver denne franske nougat. Pulveret stabiliserer bagværket, og marengsen bliver sprød og lækker.

Sukkerfri pavlova

Svaret på, hvor vidt pavlovabunden vil kunne laves dage i forvejen og stadig holde sig lige sprød, bliver jeg jer foreløbig skyldig, for den er forlængst spist op, og jeg må derfor - indtil videre - give det råd, at marengsbunden bør laves umiddelbart før, den pyntes og serveres.

Jeg skal dog lige love for, at den færdige pavlova med al sin flødeskumspragt og bær også er lækker dagen efter, selv om bunden bliver blød - well, så smager den bare mere som en fødselsdagslagkage!

Win-win på den konto!

Opskrift på pavlova marengsbund med SukrinMarengskagebund til pavlova:

3 æggehvider (fra æg str. M/L)
40 gr. Sukrin+ (evt. lidt mindre). 40 gr. svarer til ca. 1/2 dl.


Lad æggene få stuetemperatur, før du skal bruge dem!
Pisk æggehviderne knapt stive og tilsæt bagepulver og pisk lidt mere, indtil hviderne er stive.

Sukrin+ og proteinpulver kommes ved æggehviderne, mens der piskes let og kort - bare til det hele er blandet, ikke længere!

Med silikonedejskraberen fordeles marengsmassen på en bagepapirsbeklædt bageplade, evt. i en cirkel, du har tegnet på bagepapiret. Form en lille, forhøjet kant yderst på marengscirklen.


Bag marengsbunden ved 110-115 grader uden varmluft i 2 timer. Kig til den - uden at åbne ovndøren! - Og sørg for, marengsen ikke tager for meget farve. Husk på, at ovne ikke bager helt ens, og at temperaturen er afgørende for resultatet.

Efter 2 timer tages bunden ud, og efter let afkøling kan bagepapiret forsigtigt trækkes af.

Læg marengsen med bunden opad på en bagerist og lad kagebunden tørre yderligere 15-20 minutter ved omkring 50-75 grader.
Lad den derefter stå lidt, så den også får eftervarmen.

Efter afkøling kan bunden pyntes.

Der er her brugt flødeskum af 2 1/2 dl. piskefløde (pisket semistift) og lidt friske bær. Chokoladespåner af mørk chokolade, friske mynteblade og evt. et drys Sukrinmelis eller et drys god kakaopulver ville også have været en mulighed.

Velbekomme!

Proteinpulveret gør denne pavlove let lyserød


Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

6 kommentarer:

Unknown sagde ...

Den bund må kunne bruges til fragilite, tror du ikke ?

Unknown sagde ...

Gad vide om man kan bruge denne opskrift til fragilite. ?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det tror jeg helt bestemt, at man kan, Jannie - d.eks. med finthakkede nødder i marengsmassen. Håber, jeg får lov at se resultatet ;-)
Faktisk får jeg lyst til selv at prøve også!

Kh. Jette

Mette DJ sagde ...

Kan man lave den med almindelig bagepulver, eller skal det være med vinsten?

JetteDC sagde ...

Mette - du kan prøve at komme 1-2 tsk. eddike i dejen til sidst, hvis du bruger almindelig bagepulver. Om det har har helt samme virkning som vinsten, er jeg ikke klar over, men når jeg bager almindelig marengs (altså med sukker), kommer jeg lidt eddike i de piskede æggehvider til sidst. Det opløser sukker.
Håber, det ogå virker her - du må prøve dig lidt frem.
Mvh. Jette

Anonym sagde ...

Hej Jette, hvad er det proteinpulveret gør, så man kan erstatte det med sukker? Og hvilken egenskab har vinsten bagepulver i forhold til alm. bagepulver? I produktbeskrivelsen, står der det er natriumkarbonat, som bagepulver er. Mvh Lene

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate