mandag den 29. september 2014

Søndagskage med lyserød "say cheese" glasur - LCHF


Den der Tarte Tatin kan da lidt af hvert. Hvis man nu lader være med at vende kagen ud (så æblerne forbliver i bunden) eller helt undlader at bruge æbler og istedet laver en helt almindelig skærekage, lægger en glasur på toppen, ja - så har man en fantastisk søndagskage.
Som Gry gør i originalversionen af kagen, kan der også tilsættes lidt bær i dejen.

Denne er bagt igår, afkølet og opbevaret på køl og idag smurt med den skønneste, lyserøde glasur.

Måske kender i glasuren allerede? Ellers kan I se den her. Det er længe siden, jeg lavede den første gang, og efterhånden syntes jeg, at det var blevet lidt besværligt med det rødbedesaft - og rødbederne spiste jeg ikke. Derfor har jeg købt rødbedekrystaller, og selv om kulhydratindholdet er højt, gør det ikke noget, for man bruger jo så ganske, ganske lidt af gangen - som det også er med f.eks. vanillepulver og bagepulver.

Se lige bøtten her - jeg tænker, jeg har rødbedekrystaller til flere år, og de kan såmænd holde sig til 2017!


Til kagen her er der brugt en halv portion glasur / frosting (opskriften her er halveret!):

100 gr. flødeost naturel (gerne 70% - eller original Philadelphia)
40 gr. kokosolie (jeg foretrækker den med smag)
2 tsk RAW Lucuma pulver
2 spsk Sukrin Gold
1/2 - 1 tsk. rødbedekrystaller (alt efter hvor intens en farve, du foretrækker)


Tips: Lucuma - også kaldet inkaernes guld - kan bl.a. købes her: Viivaa.dk - eller her (Lowcarbstore) Undlader du Lucuma, så smag til med ekstra Sukrin.

Fremgangsmåde: Kokosolien smeltes for svag varme i en egnet, lille kasserolle. Tilsæt Sukrin Gold, Lucuma pulver og rødbedekrystaller og pisk tempereret flødeost i (tag den ud af køleskabet i god tid, før du går igang).

Fordel glasuren på kagen og sæt den atter på køl, så glasuren får lov at stivne på kagen. Kokosolien vil måske skille lidt fra og danne en marmoreret overflade (hvid mod den lyserøde farve). Jeg synes ikke, det gør noget, men døm selv - det smelter jo på tungen:


Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, jeg leverer idag. Billederne er taget med min mobiltelefon, og jeg har åbenbart fået lagt et filter på. Glasuren er langt mere lyserød i virkeligheden!

God søndag - og velbekomme.

...og så var jeg alligevel heldig at få taget et billede uden filter - nu med yndige blomster og det hele - det får I lige...:


Indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate