mandag den 1. september 2014

Tarte Tatin the LCHF way - Søstrene Tatins æbletærte

James Price har udtalt:

"Jeg erindrer ikke, hvornår jeg første gang smagte Tarte Tatin, men jeg ved, at det var kærlighed fra første bid. Kombinationen af det varme og sprøde fra dejen, det syrligt-søde fra æblerne og den aromatiske karamel, ér og bliver genial. Og hvis den yderligere kombineres med en klat kølig creme fraiche, evt. pisket op med lidt kanel eller - endnu bedre - et par kugler hjemmelavet is, så hører den til blandt mine ynglingsdesserter".

Søstrene Tatin (slut 1800-tallet) har bestemt ikke levet forgæves. Det fortælles, at deres tærte blev til ved en tilfældig fejltagelse, da der skulle laves æbletærte. Selv om arbejdet i søstrenes franske restaurant-køkken bar præg af omhu og akkuratesse, skete der det (u)lyksalige, at tærten brændte på. En snarrådig søster ville ikke lade æblerne gå til spilde og fjernede den brændte dej og fordelte en ny over æblerne.
Da tærten var færdig, var æblerne på forunderlig vis smukt karamelliserede og Tarte Tatin var med ét en kulinarisk realitet.

En sådan æbletærte har spøget i min bevidsthed længe. Hvordan skulle jeg lige få den "LCHF'iseret"? Mørdej? Kan man lave den på LCHF-vis? Butterdej? Måske, men mit hoved brydes ikke længere med tankerne, for Gry har løst det hele og inspireret mig med sin kagedej.


Havde det ikke været for Gry Vej Guldmann Pedersen, havde denne LCHF udgave af en Tarte Tatin nemlig aldrig fundet vej til mit køkken, for trods min forholdsvis strikse til let moderate tilgang til LCHF, har hun formået at friste mig ind i en ny omgang bageeksperimenter.
Over de sidste godt 14 dage har fotos med "temaer over Grys kage" floreret på Facebooksider. De smukke fotos brændte sig fast på min nethinde - ville ikke slippe og vidner nu om, at kager stadig kan friste mig, selv om det er sjældent, jeg spiser dem. Denne er så liiiige en undtagelse, for den er lækker..., på én gang svampet og klæg og med karamelliserede, syrligt-søde æbler på toppen. Prøv den, siger jeg bare!


Jeg har bagt kagen/tærten i min variant et par gange.                  
Opskriften på selve dejen er ikke væsentligt ændret, og hvis man vil følge den originale Gry-kageopskrift, kan den ses gengivet her (på Joys Opskrifter).

Første gang blev min æbletærte bagt i springform, men jeg besluttede mig for, at den burde kunne - og egentlig skulle bages i en pande, da en rigtig Tarte Tatin altså bages i en Tarte Tatin pande. En sådan pande (uha, en bekostelig sag, støbt i kobber) ejer jeg ikke, og det viste sig, at min Raadvad sauter pande (Ø24 cm. - lidt i stil med denne fra Jamie Oliver) fungerer fint til formålet.

*) Her er æblerne taglagt i springform


LCHF Tarte Tatin - æbletærte:

Tærte-(/kage-)dej, inspireret af Grys kage:
6 æg (str L) delt i blommer og hvider
125 gr. Sukrin Gold
50 gr. affedtet kokosfibermel
Knap 1 1/2 dl. kokosmælk ell. piskefløde

Karamelliserede æbler:
2 danske æbler (gerne syrlige)
75 gr. saltet smør
50 gr. Sukrin Gold
3 spsk. friskpresset citronsaft (kan udelades)
Evt. et drys vanillepulver

Jeg gør opmærksom på, at tærten ikke er "striks" LCHF p.g.a. æblerne.

Æblerne befries for kernehus, skrælles og skæres i meget tynde både.
I sauterpanden varmes smør og Sukrin Gold godt igennem for svag varme, uden at det brænder på eller branker! Tag panden fra varmen og læg æblerne taglagt - eller som du synes. Du kan også bare sautere æblerne i smørret med Sukrin'en og fordele dem, så de fylder hele pandens bund. Hæld citronsaft over og drys evt. med vanillepulver.
Lad æblerne snurre og karamellisere på en mellemvarm plade, mens du laver dejen.





Æggehvider piskes stive (meget stive) med Sukrin Gold.
Æggeblommer piskes med affedtet kokosfibermel og kokosmælk eller fløde. Rør knap en trediedel af de stift piskede æggehvider forsigtigt i skålen med æggeblommedejen. Dernæst vendes den blandede dej forsigtigt (med en dejskraber) i de piskede æggehvider. Det må godt få lidt tæsk, men der skal ikke røres så længe, at dejen bliver for flydende - den skal stadig være luftig!

Smør siderne af panden, inden du forsigtigt fordeler dejen jævnt over æblerne og sæt panden i en 160 grader forvarmet ovn med undervarme og varmluft. Undlad at åbne ovndøren, mens kagen bager - din tålmodighed skal vare i omkring 40 minutter.



Vend den færdigbagte æbletærte ud på et stykke bagepapir (læg bagepapir og afkølingsrist over panden og vend rundt med et snuptag - og pas på, du ikke brænder dig!).

Lad tærten svale lidt, før den serveres med cremefraiche (evt. rørt med ægte kanel), hjemmelavet lowcarb is, lidt friske bær eller sukkerfri, sød brombærsyltetøj. Skulle du have god tid i køkkenet, har du måske endda lavet en portion English Toffee karamelsauce. Den vil være perfekt tilbehør til de syrlige æbler (brug opskriften på flødekarameller og undlad at køle saucen helt af, så den holder sig flydende.





VELBEKOMME!

Mere lyst til at bage? Find opskrifterne her:

☆☆☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆☆☆


Indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate