søndag den 7. september 2014

Eighty-or-even-HIGHER-FAT-PCT-microovnsbolle, også som LCHF Naan pandebrød


Hos Kathe på RAV FOOD, som jeg naturligvis følger, er jeg første gang stødt på "Eighty microovnsbollen". En af Kathes trofaste læsere (Randi Rosa) har sendt hende opskriften på de famøse Eighties, som har fået sit sigende navn grundet bollernes høje fedtindhold på over 80%.
De går derfor under kategorien "striks LCHF".

Lav dem i den originale udgave (klik på linket ovenfor for at se opskriften) - eller hæv fedtprocenten endnu et par procent, hvis du synes. Det har jeg gjort i de 2 versioner, som vises her:


1 stk. microovnsbolle:

1 æg, str. 
1 knivsp. Herbamare , Trocomare eller anden (urte)salt
4 strøgne spsk. Pofiber
1 tsk. Chiafrø (kan undlades) + et drys til pynt
1 knivsp. bagepulver (kan udelades)
15-20 gr. smør



Rør æg med mayonnaise og pisk pofiber, bagepulver (kan udelades), urtesalt og frø i dejen.
I den skål eller silikoneform, du vil bage din bolle, smeltes smørret på lav effekt i microovnen. Tip skålen/formen lidt, så siderne bliver smurt og hæld det resterende smør i bolledejen, som røres let igen.
Hæld dejen i den smurte form, drys med frø (chia- eller måske sesamfrø, hvis bollen skal fungere som burgerbolle - eller Nigella, hvis du vil lave Naanbrød).
Bag bollen i microovn (min får medium effekt) i 3 1/2 min. Bager du ved høj effekt, skal du måske under 2 minutters bagetid, men prøv dig frem.
Kommer du til at bage bollen for længe, er den ikke god. Hvis du ikke kan finde balancen, er det bedre at bage den i ovnen.

Endnu en mulighed er det at bage brødet på panden:



Er det Naanbrød, du vil lave, skal du tilsætte lidt presset hvidløg eller en knivsp. hvidløgspulver og som drys på toppen udskifte chiafrø med nigellafrø.
Hvis den karakteristiske smag fra nigella skal fremhæves ekstra (det synes jeg), kan en tsk. frø stødes let og røres i dejen istedet for chiafrøene.
Naandejen hældes på en middelvarm pande med (klaret) smør og bages som en tyk pandekage - med låg over. Pandebrødet vendes, når dejen har sat sig, drysses igen med nigellafrø og bages færdig under låg.
Jeg kan kun anbefale dette Naanbrød - det smager fantastisk! Bag det evt. i god tid og rist det i ovn eller toaster før servering, evt. penslet med lidt olivenolie eller smeltet smør og drysset med ekstra hvidløgspulver og måske lidt koriander. Skal det være rigtigt indisk, serveres der myntesauce til (opskrift følger).

Velbekomme!


Smut gerne en tur forbi mit
for mere inspiration.

Indlæg indeholder affiliatelinks.




2 kommentarer:

Randi Rosa sagde ...

Rigtig god idé at lave naanbrød ud af eightien:-) Det vil jeg prøve!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Randi Rosa - mange, mange tak for inspirationen til dette brød! Det er fantastisk til en striks LCHF diæt og kan varmt anbefales.
Og ja - du må prøve at lave naanbrød og servere raita til. Dét er godt!

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate