søndag den 5. juni 2016

Salvie kyllingeruller aka kyllingesaltimbocca

Salvie kyllingeruller som kyllingesaltimbocca, lækker grillmad

Opskrift på grillede kyllingeruller på CDJetteDCs LCHF


For et par dage siden spurgte jeg min facebookgruppe til råds...
Ser I, mit bed med krydderurter bugner nemlig af de skønneste og ret så store "buske" af bl.a. salvie, oregano og timian, og takket være gruppen (LCHF Happy Food), har jeg fået fornyet inspiration til anvendelse af de friske krydderurter. Hvad, I ser på billederne, er således resultatet af den inspiration, mine skønne gruppemedlemmer gav mig. Tak for det, venner!

Oprindeligt ville jeg have lavet saltimbocca, ikke af kalvefilet men af kylling - og da jeg har valgt at distancere mig fra den oprindelige, italienske kalvekødsret, som foreskriver stegning eller dampning i hvidvin og absolut ingen ost og nok heller ikke den række af andre krydderier, jeg har brugt, kan jeg vel dårligt tillade mig at kalde mine kyllingeruller for saltimbocca. Og dog..., for saltimbocca, der er italiensk, betyder vist noget i retning af "springer ind i munden", og jeg er da ikke bleg for at love jer, at mine kyllingeruller i den henseende er fuldt ud "konkurrencedygtige" med alt andet kylling på grill og måske endda med saltimbocca i dens oprindelige version.

Disse kyllingeruller overgår de fleste af de retter med kylling, jeg har smagt, og de ser tilmed ret så festlige ud - også selv om de serveres direkte fra grillen i alubakken! Ja, man kan vel godt sige, at de nærmest springer ind i munden ;-)

Opskrift på grillede kyllingesaltimbocca med ost på CDJetteDCs LCHF

Opskriften indeholder reklame i form af affiliatelinks til webshops, jeg samarbejder med.

Salvie kyllingeruller aka kyllingesaltimbocca:

4 (store) kyllingefileter
8-16 skiver Mozzarellaost ell. lign.
8 skiver Parmaskinke, Procuitto ell. lign.
Mindst 32 salvieblade, gerne flere!
Frisk oregano
Ca. 2 fed hvidløg
Himalayasalt og friskkværnet peber
Flaming Dust (grillkrydderi)
1/2 dl. varmestabil olie, f.eks. macadamiaolie
16 stk. tandstikkere af træ
Et par grill støbejernstallerkener eller 2 alubakker (drypbakker) ell. lign.

Start med at lave en grillolie af en god, varmestabil olie (f.eks. macadamiaolie) med presset hvidløg, lidt Himalayasalt, friskkværnet peber og grillkrydderi. Smag til.

Filetér kyllingebrysterne på den lange led, så hver kyllingebrystfilet bliver til to flade stykker. Se evt, tips til fremgangsmåden i min opskrift på Chicken Enchilada. Mine tips går kort og godt ud på at få fileterne skåret korrekt ud og banket flade, enten med en kødhammer eller med en fladbundet lille pande. Det går nemmest, hvis stykkerne (når de er gennemskåret) lægges i en frostpose eller dækkes af en frostpose, før det "går løs". Metoden medvirker til, at kyllingekødet - ud over at få en større flade, der nemmere lader sig rulle om fyldet, bliver saftigt og mørt, fordi kødfibrene brydes.






Når alle 8 stykker ligger klar, krydres let med frisk hvidløg og friskkværnet peber, før der lægges et stykke Parmaskinke på hver filet. Dernæst dækkes med salvieblade og oregano og til sidst osten, før, hver kyllingefilet rulles fra den brede mod den smalle ende sammen om fyldet. Fastgør enderne med et par tandstikkere, der iøvrigt gerne må have ligget i vand - så slipper de nemmere, når de igen skal trækkes ud af kødet.

Læg kyllingerullerne på et par støbejernstakkerkener med kant, alubakker ell. lign., og marinér med knap halvdelen af grillolien, du har forberedt. Gem resten af oliemarinaden, indtil godt halvdelen af stegetiden er gået og fordel da resten af olien over kyllingerullerne.
Jeg kan forsikre jer om, den herligste duft vil brede sig og sulten for alvor vil indfinde sig hos enhver, der befinder sig i nærheden af grillen.
Grilltiden er ialt ca. 20 minutter ved indirekte varme - tiden dog afhængigt af temperaturen i din grill.


Hav gerne lidt friske krydderurter klar og drys disse over retten før servering.

Fortsat god sommer og velbekomme!


(Oprindeligt indlæg udgivet den 5. juni 2016)


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate