fredag den 24. juni 2016

JetteDCs græskarkerneboller i ny variant

CDJetteDCs græskarkerneboller i ny lowcarb keto variant

Hvis du ikke allerede har prøvet græskarkernebollerne, så får du muligheden for at genfinde opskriften her.
Jeg har bagt bollerne en del gange nu, men igår skete det utænkelige... Jeg var udgået for fiberHUSK. Da jeg ikke på forhånd vidste, hvordan resultatet ville falde ud med de noget grovere loppefrøskaller, valgte jeg - i eksperimentets tjeneste - at afvige endnu mere fra den oprindelige opskrift, og bollerne har helt bestemt fået det blå stempel herfra - de er godkendt!
Jeg kunne have valgt at kværne loppefrøskallerne til fint mel i kaffekværnen, men jeg valgte - for ikke at "besvære" mig med at finde kaffekværnen frem - at fortsætte ud fra devisen "længe leve dovenskaben".

Den originale opskrift på de supernemme, lowcarb græskarkerneboller er stadig lige så god, men her får du muligheden for at lave dem i en ny variant.Som det sig hører og bør, nævner jeg, at opskriften indeholder reklame i form af affiliatelinks. Via disse links kan du vælge at gøre dine indkøb. Du kan også smutte i Matas, helsekostforretningen eller et velassorteret supermarked, men vil du støtte min blog og derned få mulighed for at se endnu mere fra min hånd, køber du ingredienserne, du mangler, via mine affiliatelinks. Jeg er taknemmelig for støtten, der hjælper mig til at drive bloggen og dermed til udvikling af nye opskrifter i den lavkulhydratholdige ende.

Græskarkerneboller uden mel og sukker
  
JettteDCs græskarkerneboller (ny variant):

50 gr. affedtet mandelmel (vælg evt. mandelmel fra Bodylab; er billigere og med 500 gr. i posen)
50 gr. fedtreduceret sesammel
30 gr. HUSK (eller tilsvarende vægtmængde pulveriserede loppefrøskaller, f.eks. Psyllium loppefrøskaller fra Bodylab - eller FiberHUSK)
5-10 gr. Sukrin+
1/2 tsk. Himalayasalt eller havsalt
1 tsk. bagepulver
2 dl. vand
80 gr. flødeost (friskost)
1 dl. græskarkerner
4 æg, str M/L (rumtemperatur)

Ovnen tændes på 170-175 grader varmluft.

Bland de tørre ingredienser sammen. Bagepulver kan undlades, men jeg har brugt det her.
Kom vand og flødeost i en lille gryde og kog op.
Tag gryden fra varmen og pisk de tørre ingredienser i vandet. Straks herefter piskes på laveste trin det første æg i. Lad dejen få en glat tekstur, før næste æg piskes i, men det er vigtigt ikke at piske for længe. Fortsat indtil det 4. æg er pisket i dejen.

Beklæd en bageplade med bagepapir eller brug pizzamåtten fra Lékué (hvis du vil spare bagepapir og evt. undgå flourstoffer i maden) som underlag.

Under hele processen kan du undgå at røre ved dejen, for du kan vælge at sætte dejen med en ske som 8 klatter, men vil du have en glattere overflade og knap så rustikt et udseende på bollerne, kan du fugte hænderne med vand og glatte overfladen på bollerne lidt.

Bag bollerne i ca. 25-30 minutter og lad dem afkøle på bagerist.

Ketoboller med græskarkerner

Som al lowcarb bagværk, bør disse boller nydes med måde og husk at drikke vand til, da bollerne indeholder mange fibre.

Nybagte lowcarb boller med græskarkerner

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate