fredag den 16. august 2013

Fra frossen pizzabund til færdige pizza slices - LCHF - vol. 1


Denne pizzabund ligger smagsmæssigt som pizzabund bagt på halvt fuldkorns- halvt almindeligt pizzamel. Så snart jeg er klar med en LCHF-bund, der er mere som i en pizza bagt på italiensk durumhvede, skal jeg nok dele den med jer, for den dag skulle jo gerne melde sig, for pizza kan vi jo slet ikke undvære. Alternativer er der dog mange af, tænk bare på blomkålspizzaen, der næsten har fået "kultstatus" i LCHF-kredse...

Denne her er så mættende, at 2 stykker havde været tilstrækkeligt til at stille min sult - men selvfølgelig spiste jeg mig da igenne de tre slices.

Til dejen har jeg brugt:

30 gr. Fibrex
30 gr. solsikkefrø
30 gr. kokosrasp
1 tsk. tørret oregano
1 spsk. løgpulver
1 knivsp. salt
100-125 gr. revet fuldfed ost (Tip: Brug evt.  Alligator til at skære osterester i småtern og brug dem)
150 gr. cremefraiche 18%
1 dl. piskefløde
3 æg

Fibrex, solsikkefrø og kokosrasp køres i kaffekværn til fint "mel".
Alle tørre ingredienser  kommes i en skål. Cremefraiche, piskefløde og æg røres i med ske.

Hæld skålens indhold ud på en bageplade beklædt med bagepapir og form en rund pizzabund, f.eks. med en dejskraber.

Tænd ovnen på 160 grader. Imens ovnen varmer op får fibrene i pizzabunden lov at trække fugt fra dejen.

Bages i ca. 25 min.
I denne pizzabund er revet ost erstattet af osterester i bitte-små tern.
De "popper op" under bagningen og giver et spændende udseende til pizzabundene :-)

Pizzabunden kan skæres i passende stykker/slices og fryses. Så er der pizzaslice-bunde, der er klar direkte fra fryseren til at blive toppet med pizzasauce, ynglingsfyldet og ost.

Inden de ryger i fryseren, kan man selvfølgelig også lige tage en enkelt slice fra og bruge den som ostefladbrød og servere fetadip til.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate