søndag den 9. februar 2014

Vanille kagecreme til LCHF "konditorkager"


Vanille kagecreme LCHF


I supermarkedet er der kagecreme på hylderne i form af pulver, der røres ud i mælk og koges op. Den smager jo godt, men den indeholder en del sukker, så derfor er en hjemmelavet creme et must, hvis du vil lave sukkerfrie LCHF kager. Og heldigvis er det slet ikke svært og resultatet er en velsmagende creme, der kan bruges som kagecreme og til desserter.

Jeg bruger johannesbrødkernemel (til jævning), som du nok ikke kan hente lige om hjørnet i den nærmeste butik, så hvis du ikke har dét, må du gemme opskriften til en anden god gang eller prøve med en anden opskrift. Hvis din vanillecreme ikke behøver at være så fast, kan du også bare udelade Johannesbrødkernemel.
Ingredienser:

2 tsk. vanillepulver (eller kornene fra en vanillestang)
2-3 spsk. Sukrin+ (købes her)
1/2 l. piskefløde
4 æg, str. M/L
1/2 tsk. gurkemeje (for den gule farves skyld - kan udelades)

De tørre ingredienser blandes i en lille gryde til pulver uden klumper. Fløden røres i og æggene tilsættes. Piskes en smule med et piskeris - ikke voldsomt. Varmes op ved svag varme, og der piskes ganske let i cremen - ikke konstant. Hold øje og pisk lidt mere, når cremen nærmer sig kogepunktet. Skal koge let igennem, og pas især på, at cremen ikke klumper eller brænder på, når den er på kogepunktet. Det tager kun et øjeblik, fra cremen så småt begynder at boble - så er cremen færdig. Tag den fra varmen og hæld den i en skål og stil den til afkøling i køleskabet.

Bagefast vanillecreme til fastelavnsbollerne LCHF

Lækker vanillecreme LCHF

Lowcarb kagecreme uden sukker


Kagecremen har bedst af at stå til dagen efter, hvis den skal bruges til f.eks. fastelavnsboller, hvor cremen ønskes indbagt i bollerne.

Her ses LCHF fastelavnsboller med en midte af vanillecreme og hjemmelavet jordbærmarmelade (klik på linket for at se opskrift)

(Opskriften på fastelavnsboller finder du her med et klik)



Velbekomme!

8 kommentarer:

Mette Lehman Holm sagde ...

Så super en side du har. Jeg glæder mig til bolleopskriften. Kan du ikke fortælle, hvad der er forskel på gul og grøn husk. Vi er to der har diskuteret og søgt på nettet. Vi vil så gerne afprøve dine opskrifter.

Vh Mette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Mette.
Opskriften på fastelavnsbollerne kommer snart, kan jeg vist godt love.
HUSK er loppefrøskaller. Det er fiberHUSK også, men det er fint kværnet. Det betaler man så en lidt højere kilopris for, men har man en kaffekværn, kan man sagtens selv klare opgaven.
I kan læse mere om produkterne på Husk's egen hjemmeside: http://husk.dk/.
Tænker, at jeg - når jeg får tid - skulle lave en side med information om de forskellige produkter, jeg bruger i min madlavning.
Mvh. Jette

Mette Lehman Holm sagde ...

Tusind tak for hurtig svar. Nu har jeg lavet madplan efter dine opskrifter. Glæder mig vildt til at afprøve dem. Jeg synes de er nemmere at gå til end mange andre.
Vh Mette

Unknown sagde ...

Hej og tak for mange fine opskrifter. Kan cremen til fastelavnsboller ikke jævnes med Chia frø¨eller andet?
Mvh. Helle

Unknown sagde ...

Hej.
Tak for meget inspiration :-)
Kan cremen ikke jævnes med andet? F. eks. Chai frø?
Mvh. Helle

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Helle.

Dejligt, at man kan inspirere lidt :-)

Jeg har ikke prøvet at jævne creme med Chia, men det lyder da som en rigtig god idé. Det virker jo fint i andre væsker. Hvis du gør forsøget, så skriv endelig igen, så også andre kan have glæde af "opdagelsen" ;-)
Skulle jeg komme dig i forkøbet, skal jeg også nok lige lade en bemærkning falde her :-)

Mvh. Jette

Louise sagde ...

Kommer lige med et lidt spøjst spørgsmål. Jeg savner sådan risengrød men kan ikke tåle ris og kulhydrater på grund af min sygdom. I Norge laver de low carb risengrød på noget der minder om en kagecreme. Tror du denne opskrift kan omdannes til en slags risengrød hvis den tyndes lidt og evt med lidt mandler i eller har du en god ide ???Har kun kunnet finde opskrifter på varm chiagræd og en meget fast kokosgrød som alternativer

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det var bestemt en spændende idé, Louise!

Det skal under alle omstændigheder ikke være en grød, der opvarmes til mere end knap 85 grader, hvis cremen skal indgå. Måske skulle jeg eksperimenter lidt med den ;-)

Der kunne også være en reel mulighed i min opskrift på risalamande, som starter med, at du laver en grød. Måske kan du li' den. Jeg synes, den smager skønt.

Desværre kan jeg ikke lægge et link her, som du bare kan klikke på, men du kan kopiere webadressen ind i din browser, så kan du se opskriften:

https://cdjettedcs.blogspot.dk/2014/12/mandelchiagroed-til-chialamande.html

Håber, det er lige den opskrift, du leder efter - og jo, den indeholder chiafrø, men det må du ikke lade dig afskrække af.

Kh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate