fredag den 7. august 2015

Lun eller kold blomkålssalat - din LCHF "kartoffelsalat"


Skulle du være iblandt de, der savner en kartoffelsalat, fordi du udelukker rodfrugter fra din kost, så fortvivl ikke. Du kan sagtens lave en velsmagende blomkålssalat, der opfylder de flestes behov for et tilbehør, der minder så meget om en kartoffelsalat, at det er lige før, det er det, man tror, man spiser.

Lun eller kold blomkålssalat:

1 (stort) blomkålshoved
3 store spsk. mayonnaise (evt. hjemmerørt mayo)
200-250 gr. græsk yoghurt 10% eller cremefraiche 18 ell. 38%
(jeg vælger den græske yoghurt)
1/3-1/2 agurk, skåret i tern (f.eks. på mandolinjern)
1 finthakket salatløg
1/2-1 spsk. dijonsennep
Evt. 1/2 spsk. hvidvinseddike
Evt. lidt hakket rød peber eller radiser
Friskklippet purløg, evt. kinesisk purløg
Frisk, grofthakket persille
Groft havsalt eller Himalayasalt
Friskkværnet pber

Rør de skyllede, afdryppede blomkålsbuketter med mayonnaisen i en mikroovnsskål (med tilhørende dampventillåg).
Damp blomkål med mayo i mikrobølgeovnen i 5 min. ved høj effekt. Der skal være låg på skålen, og lågets ventil skal være åben.
Er der lidt væske i bunden af skålen efter dampningen, drænes den fra.
Rør øvrige ingredienser i (gem lidt af de friske krydderurter til at drysse over ved servering) og smag til. Måske vil du gerne have hvidløg i også. Det er der ikke i den viste, og jeg foretrækker den uden. Har man kinesisk purløg i urtebedet - og bruger dét - giver det også en let men karakteristisk smag af hvidløg.


Blomkålssalaten kan nydes lun, men du kan også vælge at køle den ned først. Servér den som kartoffelsalat til en Frankfurter pølse eller en god, grillet hakkebøf. Har du gæster eller vil gøre lidt ud af middagen, så servér evt. også baconsvøbte, grillede grønne asparges og en sommersalat til.



Velbekomme!

Dette blogindslag indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate