fredag den 12. december 2014

Julens kokostrøffelkugler med ROM - aka romkugler

Keto kokostrøffelkugler romkugler lowcarb LCHF



Min store datter og jeg plejer at lave havregrynskugler til jul. De hører så absolut ikke til på en LCHF diæt, og selv om det er jul, er der jo ingen grund til at spise de mange kulhydrater, man sagtens kan undgå, hvis man skifter kulhydratbomberne ud med de fine, sukkerfrie LCHF alternativer til julegodter, der findes.

Med dét for øje har jeg udviklet opskriften på kokostrøffelkugler.
Og jeg synes bestemt, at disse LCHF-treats er et supergodt supplement i juleslikskålen, som - foruden de  sprøde, lækre pebernødder og julesmåkager - også indeholder lækkert, hjemmelavet marcipan og konfekt og trøfler alá "Mozartkugler".
Får jeg tid, bliver der også lavet fyldte chokolader og fristende fatbombs til slikskålen.

På en skala fra 1 til 10 kommer disse kokostrøffelkugler - sammenlignet med andre versioner, jeg har smagt - ind med et flot lille 10-tal, så bare kom igang i køkkenet - I bliver ikke skuffede, og det tager ikke mere end 10-20 minutter at lave disse treats.
Min datter bedyrede promte efter 1. prøvesmagning (af et hold uden rom), at hun ikke kunne smage forskel på havregrynskuglerne og disse. Sådan da...!, så må opskriften jo være "lige i skabet"...! ...Eller også er det bare lidt for længe siden, hun har spist havregrynskugler til at kunne skelne dem fra smagen af kokostrøffelkuglerne, hi-hi...

Skal smag og udseende lande på en ren 10'er, foreslår jeg at dyppe kokostrøffelkuglerne i smeltet, mørk chokolade og bruge farvet kokosmel som pynt. Til at farve kokosmel kan du - istedet for almindelig frugtfarve - evt. bruge en halv tsk. opløste rødbedekrystaller (kan købes her). Rødbedekrystallerne giver desuden lidt smag, er drøje i brug og indgår i flere af mine opskrifter (se dem her).


Lowcarb romkugler trøffelkugler
Romkugler / kokostrøffelkugler, 40-50 stk.

100 gr. koldt smør
100 gr. flødeost naturel
2 cl. brun ROM
120 gr. (ca. 4 dl.) fintraspet kokosmel
(eller den, du kan få! - min køber jeg i Tyskland)
+ ekstra (til pynt)
60 gr. (1/2 dl.) affedtet mandelmel (køb her)
30 gr. (ca. 1 dl.) usødet kakaopulver (køb her)
40 gr. (ca. 1/2 dl.) Sukrin+
30 gr. (ca. 1/2 dl.) Sukrin Gold (alle Sukrinvarianter kan købes her)
(Anden egnet sødemiddel i passende mængde kan også bruges - smag dig frem til bedste dosering)
3-4 tsk. vanillepulver
3-4 tsk. Lucuma (kan købes her) - (eller her) - kan evt. undlades
2 pipetter Sweet Drops Hazelnut (alle varianter kan købes her) - kan evt. undlades eller erstattes af mere Sukrin. Prøv evt. med lidt romessens og den ekstra Sukrin.


Bland alle tørre ingredienser godt i en stor skål eller i et dejfad.
For en mildere smag, kan kakaomængden reduceres, ligesom spiritus naturligvis kan undlades.

Smør, flødeost, brun ROM og evt. Steviadråber (Sweet Drops Hazelnut eller en anden, spændende variant) kommes ved og alt blandes, som var det en småkagedej, dvs. smørret hakkes med kniv, indtil massen kan æltes sammen med fingrene/hænderne.

Undlader du at komme spiritus i, kan du give massen lidt ekstra fugt med samme mængde vand eller færdigbrygget, stærk kaffe.

Når massen hænger godt sammen, formes et passende antal kugler, som trilles i lidt kokosmel. Det er lettest bare at hælde lidt kokosmel over kuglerne i den skål, du vil opbevare dem i og så bare ryste det hele lidt.

Disse juletreats skal opbevares på køl i tætsluttende emballage. De kan også sagtens fryses, hvis holdbarheden skal øges.


Dette indlæg indeholder affiliatelinks.


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate