søndag den 21. december 2014

Porretærte med low carb tærtedej


Da jeg for nogen uger siden udviklede dejen til sprøde tarteletter, var jeg overbevist om, at samme dej ville gøre sig perfekt som tærtedej, og jeg tog ikke fejl. Og hvad er i grunden bedre end en porretærte? Ja, det skulle måske lige være en løgtærte med bacon og tomat eller en broccolitærte med kylling, og - ja, måske også én med champignons og bacon eller en quiche med spinat.
Well, idag vandt porretærten terræn - og lækker, dét blev den.

Den opmærksomme læser vil nok se, at den ene af de to tærter, jeg her har bagt, er med en noget lysere tærtedej. Grunden er, at ikke alle i min familie er LCHF spisende, og jeg valgte at lave den ene tærte på en almindelig butterdej. LCHF udgaven kan sagtens serveres for alle og vil således kunne antages for en grov mørdejstærte.

Tærtedej:

60 gr. mandler (med skind)
30 gr. affedtet sesammel (købes her)
20 gr. affedtet hørfrømel (kan købes her) - (eller her)
20 gr. Pofiber (køb evt. her)
20 gr. Tropicai kokosfibre (køb her) - eller brug Urtekrams
2 spsk. Sukrin Gold (køb evt. her)
80 gr. koldt, saltet smør
1 æggehvide
2 spsk. koldt vand
1/2 tsk. Herbamare urteboullion (kan købes her)
1 tsk. løgpulver (f.eks. fra Samta Maria)
1 knivsp. hvid peber

Mandlerne hakkes (med skind) i minihakker og derefter kværnes de til forholdsvis fint mel i kaffekværnen (evt. som denne Bosch, der kan købes her).
Den hjemmekværnede mandelmel blandes godt med øvrige tørre ingredienser og den faste urteboullion. Har du ikke urteboullion, så tilsæt knap 1/4 tsk. salt.
Koldt smør hakkes/smuldres i melblandinge, og dejen samles med æggehviden. Der vil være behov for at tilsætte ca. 2 spsk. vand, for at dejen ikke skal være for tør at arbejde med.

Straks dejen er ensartet og samlet til en kugle, presses den ud i en tærteform. Det er lettest at få den fint og jævnt fordelt, hvis du har en lille mørdejsrulle. En sådan "kagerulle" har jeg ledt nettet tyndt efter - ikke til mig selv men til jer derude. Jeg har nemlig selv denne fra Tupperware (serien "Bake to Basics"). Den er supergod - men er desværre ikke i handelen herhjemme for tiden. Til sidst fandt jeg denne model fra Patisse (klik for at se den) og søg forhandlerlisten frem - den må kunne skaffes hjem af din lokale isenkræmmer, hvis du er interesseret.

Når du - med eller uden den lille kagerulle - har fået dejen rullet fint ud direkte i tærteformen, lader du den hvile (helst tildækket), mens du laver fyld til tærten. Du kan godt vælge at forbage den lidt, men det er ikke nødvendigt. Hvis du ikke forbager tærten, skal du heller ikke prikke den i bunden.

Fyld til porretærte:

1-2 porrer (ca. 375 gr. renset vægt)
30 gr. smør
175 gr. skinkestrimler
30-40 gr. feta eller salatost.

Porrer renses og skæres i tynde skiver, som svitses på panden i smørret. Lad dem snurre og falde sammen (uden de tager farve) i 10-15 min.
Tag porrerne fra varmen og bland kogt skinke - eller andet kød/grønt - med porrerne og lad fyldet svale lidt, mens du laver æggemassen. Gem feta/salatost - den skal smuldres ovenpå tærten til sidst.


Æggemasse:

4-5 æg str. L 
225 gr. hytteost
1 dl. piskefløde 38%
1/2 tsk. muskatnød
1/2 tsk. Herbamare urtesalt
Et drys friskkværnet peber, evt. hvid peber

Æg blendes med piskefløde og halvdelen af hytteosten, dvs godt 100 gr. samt krydderier.
Når det er blendet, røres resten af hytteosten i. 
Fordel porre-/skinkefyldet i tærten. Hvis der har samlet sig for meget væske ved porrefyldet, hældes væsken fra.

Hæld æggemassen over og drys med smuldret feta og andet "pynt", hvis du synes - f.eks. et par skiver tomat.

Tærten bages i en 160 grader forvarmet ovn i knap en time. Skal det gå hurtigere, må der mere varme til, og det synes jeg er synd (og usundt), idet de sarte olier i mandlerne ikke tåler stærk varme, så sæt tærten i ovnen i god tid før spisetid.
Tærten serveres  med en grøn salat og en lækker dressing.
Velbekomme....

...Og husk, at tærtedejen også kan bruges som dej til tarteletter.

Find mere inspiration her (klik):

☆☆☆ Opskriftsregister ☆☆☆

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

7 kommentarer:

Maria fra En verden af kunst sagde ...

Yummi siger jeg bare, det ser godt ud og den tærtebund vil jeg prøve at få lavet. Nøddesmagen til en tærte må være skøn :-) Vi får ofte spændende tærter herhjemme, da vi har egen avl af økologiske æg.
Vil du se vores smukke vintage juletræ, så velkommen forbi min blog/mit univers :-)
Jule hilsner fra Maria

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak for rosen.
Den vil jeg igen viderebringe til dig, for hvor ér det dog et bedårede, smukt pyntet juletræ. Jeg er uhjælpeligt forelsket i de Dannebrogsflag af glas, du har. Har du mon selv lavet dem?
Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Åh, nu har jeg læst mig frem til, hvorfra de fine glasflag stammer (http://www.byskovlund.dk/) - dem vil jeg da kigge lidt nærmere efter inden næste jul! :-)

Unknown sagde ...

Hej Jette.
Har du prøvet at udskifte hørfrømelet med fx affedtet mandelmel? har nemlig ikke hørfrømel, men vil gerne have tærte :)
Mvh Mette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Mette.
I denne opskrift har jeg ikke prøvet at udskifte hørfrømel til mandelmel, men det tror jeg bestemt sagtens, at du kan gøre.
Er du medlem af min Facebookgruppe? I den ligger der en anden opskrift på tærte, og jeg beklager, at du ikke kan finde den her på min blog, men jeg har desværre ikke tid til at få lagt alle min opskrifter på bloggen. Håber jeg får bedre tid på et tidspunkt - så kommer det til at vælte ind med opskrifter ;-)

Unknown sagde ...

Hej igen.
Nu har jeg fundet din Facebook gruppe, men synes ikke jeg kan finde en opskrift på tærte derinde? Men fandt til gengæld nogle lækre peanut cookies, men linket til opskriften virker ikke.
Hilsen Mette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Mette.

Opskriften på peanutbutter cookies har - kan jeg se - fået ny side, så derfor virkede det gamle link ikke mere.
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det. Jeg har rettet det - og du får det også her. Desværre kan jeg ikke lave en link her I kommentarerne, så du skal kopiere linket:

https://cdjettedcs.blogspot.dk/2016/12/vanillekranse-og-peanutbutter-cookies.html

Jeg "opper" lige opslaget med tærten i facebookgruppen - så kan det være, du ser det.

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate