søndag den 14. juni 2015

Beer Can Bacon Burgers, næsten som the BBQ Pit Boys laver dem


Hvis du endnu ikke er faldet over YouTube videoen, hvor the BBQ Pit Boys laver de såkaldte Beer Can Bacon Burgers, så giver jeg dig chancen her.

Og så får du opskriften i min version:



2 store Beer Can Bacon Burgers:

500 gr. hakket oksekød
1 pkk. (125 gr.) bacon i skiver
3 rødløg
2 snackpeberfrugter
1-2 fed hvidløg
1 tsk. Herbamare Spicy urtesalt (eller anden kryddersalt)
1 1/2 tsk. italiensk krydderi
1/3 tsk. chiliflager - eller tilsvarende mængde frisk chili
Evt. lidt BBQ krydderi
2 spsk. Tamari
1 spsk. æblecidereddike
75-100 gr. rød Cheddar (fra blok)
50-75 gr. revet Mozzarella
Smør

Del grøntsagerne i passende stykker/tern og steg dem knapt møre i smør på panden. Undervejs krydres med nævnte krydderier, Tamari og æblecidereddike. Presset hvidløg kommes først ved grøntsagerne, når de tages fra varmen.
Faktisk er rødløgene i min version halveret og grillet i åben folie ved indirekte varme - det vil sige dagen før - med præcis samme krydderier, og med Tamari og æblecidereddike. De blev serveret som tilbehør en grillaften, og der var lidt i overskud, som her er brugt (og sådan undgik jeg madspild).

Del kødet i to og form bøffer omkring en øldåse. I en nogenlunde autentisk version, bør det være en øldåse, men jeg brugte nu en dåse Mokai, så måske skulle mine bøffer i virkeligheden kaldes Mocai bøffer ;-)
Du kan selvfølgelig også bruge et glas eller lign, men den hulning, der er i bunden af en dåse, gør at bøfferne bliver tykke på midten på den helt rigtige måde og kan rumme mere fyld!

Før du lige så forsigtigt trækker øldåsen ud af hakkebøfferne, skal du omvikle dem med bacon, og så er de klar til at blive fyldt med lækre, smørblancherede grøntsager. Husk, at du kan bruge nærmest alle slags grøntsager, så gør som jeg og kig i køleskabet efter rester og undgå madspild. Du kan også sagtens blande en rest kød i grøntsagerne!

Ovenpå grøntsagsfyldet i bøffen, lægges Cheddartern og dernæst godt med revet mozzarella.


Bøfferne steges (i smurt folieform eller ildfast fad) i grillen ved indirekte varme eller i varmluftsovn ved 200 grader i ca. 25 minutter. Er der mere fyld, lægges de i bunden af fadet og steger med.
Hold øje med, at osten ikke bliver for mørk og servér straks de spændende, fyldte bøffer.

Jeg anbefaler, at man nøjes med let tilbehør - det vil sige en blandet salat eller evt. en broccolisalat eller lign.
Ingen kan (eller bør) spise ret meget mere end sådan en stor bøf. Den smager fantastisk, og jeg kom derfor til at spise en hel! Min mand var mæt efter to tredjedele og måtte "kapitulere", men han havde nu også spist en større frokost end jeg...(ja, ja - undskyldninger og bortforklaringer står jo nærmest i kø her!).


Velbekomme!

Dette indlæg indeholder affiliatelinks. Det betyder, at jeg tildeles en mindre provision, når klik fra min side fører til køb på de pågældende websider, der linkes til. Jeg bliver glad og stolt, hver gang mine opskrifter tilgås og benyttes, og den lille provision, jeg indimellem opnår, gør, at der er plads til at eksperimente og udvikle nye, spændende opskrifter. Og husk, at prisen for varen er den samme for dig.
Med disse ord håber jeg at have givet en forståelse for, hvorfor der er reklamer på siden.
Samtidig vil jeg gerne takke de af jer, der benytter jer af muligheden for at shoppe online via min side.

Og skulle vi så ikke give jer mulighed for at kigge nærmere på  de gode fødselsdagstilbud (se dem her), som Familie & Liv kører med måneden ud. Du kan også se mit tidligere indlæg om kokosolien fra Bodylab, som lige nu kan købes til en super fantastisk pris.





Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate