lørdag den 28. marts 2015

Asiatiske Shirataki nudler - ja, hva' er nu det?


For længe, længe siden købte jeg et par poser Shirataki spaghetti nudler. De bare lå dér og nærmest gloede på mig hver gang, jeg åbnede døren til mit køleskab*. Og lad det være sagt; det endte med, de røg i skraldespanden, for de tiltalte mig ikke spor.

Nu har jeg - langt om længe - igen samlet mod til at afprøve Shirataki. Ikke samme slags som sidst, for jeg valgte at købe dem, jeg fandt på tilbud (hos Lowcarbstore), nemlig Shirataki Pearls, fordi jeg anså chancerne for velsmag og nydelse ved denne øjensynligt besynderlige erstatning for ris og pasta for forsvindende små. Men nu har jeg altså valgt at give Shirataki nudler en chance til i mit køkken.

Dommen er fra min side umiddelbar og kontant. Jeg tror ikke, disse nudler nogensinde vil få fast hyldeplads i mit lille LCHF "forrådskammer". Vi er ikke ude i nogen større kulinarisk nydelse, men spises kan de da.
Konsistensen på tilberedte Chirataki Pearls er - hvis du kender Chia - nærmest som opsvulmede Chiafrø, bløde og glatte (ikke slimede), bare meget større. Ja, det er jo  mad, vi taler om her, men af den slags, der kun sjældent vil finde vej til menukortet herhjemme hos mig.

Da jeg ligger inde med flere poser Chirataki Pearls, må næste måneds udfordring blive afprøvning af et par opskrifter.
Og for nu at yde Chiratakinudlerne - i dette tilfælde Chirataki Pearls - retfærdighed, skal det nævnes, at man med krydderier og få ingredienser hurtigt kan lave en omgang aftensmad. Spises kan de, men man skal ikke forvente noget, der smager som pasta og ris. Smagen er neutral, indtil man krydrer og tilbereder, og det er med krydderier, der skal sættes ind, for nudlerne i sig selv smager af nul og niks!

Måler man på kulhydrater, er Shirataki - der er lavet på fibre fra konjak rod** (som er blevet anvendt i Asien i mere end 1500 år) - et ganske fortrinligt produkt til LCHF diæt. Det er glutenfrit og tåles - modsat almindelig pasta og ris - også ved glutenintolerance (cøliaki).


Retten til venstre er tilberedt på bare 10 minutter og består i al sin enkelthed af skyllede Shirataki Mini Pearls, der er stegt på panden i olie med italienske krydderurter og urtesalt, hvorefter der er tilsat snittet, grøn salat (det kunne også have været spidskål eller spinat) og lidt snackpeberfrugt i tern, hvorefter retten er varmet igennem og serveret som tilbehør.

Nu skriver jeg mig bag øret til næste gang, jeg laver noget med Shirataki (...ja, jeg har - som nævnt - flere poser Shirataki Mini Pearls på lager, så jeg er ikke færdig med at eksperimentere) at:

Lidt forårsløg, hvidløg eller chili ville have kunnet sparke lidt mere liv i smagen.


Hvis jeg ikke har pillet modet helt fra de af jer, der havde tænkt jer at afprøve Chirataki, bringer jeg her min egen lille "forhandlerliste" - klik på det enkelte link, hvis du vil kigge nærmere på udvalget eller købe nu:

Familie og Liv (her ligger endda en spændende opskrift, der skal prøves)
HelseHelse
Helsebixen
Helseplus
LCHF Butikken
Lowcarbstore (her fandt jeg mine Shirataki Pearls på tilbud)
Med24
Unik Food
Viivaa
Økologisk Supermarked

Nudlerne jo have en vis popularitet og udbredelse, når så mange webshops forhandler dem ;-)

*Nudlerne behøver ikke opbevaring på køl, så længe emballagen er ubrudt.
**Læs evt. mere om konjacfibre / glucomannan her.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate