fredag den 9. december 2016

Lowcarb pebernødder uden mel og sukker

Jette DCs lowcarb pebernødder uden mel og sukker

Julen står for døren, som man siger... - og det gør julebagningen også. 1. søndag i advent faldt (igen) iår inden vores indtræden i selveste julemåneden, så jeg har været igang med de fineste julesmåkager dekoreret med Royal Icing glasur - og nu også pebernødderne. Går jeg igang med vanillekransene også, har jeg tænkt mig at afprøve opskriften med mandelsmør istedet for peanutbutter.

Om 2 pladefulde pebernødder rækker hele december ud, får vi se. Gør de ikke det, er det heldigvis hurtigt at samle en ny portion dej, og det gode ved pebernøddedejen her er, at den kan lægges i fryseren til senere brug, når bare den først er trillet til små pølser/stænger. Er du den, der ikke kan holde snittene af kagedåsen, kan det være fordelagtigt at have dejpølserne liggende på frost og kun tage op og bage en mindre portion af gangen.


Pebernødder uden mel og sukker

Lad mig pointere, at opskriften indeholder visse specialingredienser, som i nogen omfang må betragtes som mindre LCHF-egnede, men jeg synes, det handler om mængder. Det er bestemt ikke meningen, at kager skal være hverdagskost, og isoleret set vil en håndfuld pebernødder ikke ødelægge en ellers afbalanceret LCHF diæt. Det er naturligvis et valg, vi hver især må tage.
Der er i opskriften indlagt affiliatelinks (reklame) til webshops, hvorfra du kan købe ingredienserne.



Jette DCs mel- og sukkerfrie pebernødder (2 bagepladefulde - ca. 340 stk.):

150 gr. affedtet mandelmel
50 gr. Sukrin+
90 gr. Fibersirup clear
30 gr. Fiberfin
30 gr. WPC100 neutral (køb evt. hos Bodylab - lige nu med fri fragt)
2-2 1/2 spsk. HUSK
1 1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. hjortetaksalt
130 gr. koldt smør
1 spsk. citronsaft, friskpresset
2 spsk. piskefløde 38%
1 æggehvide fra æg str. S/M
1/2 tsk. stødt hvid peber
1 tsk. vanillepulver
1/2 tsk. tørret, stødt ingefær
1 tsk. stødt kardemomme
1 tsk. ægte kanel

Alle tørre ingredienser blandes og det kolde smør skæres i stykker og smuldres i melblandingen. Citronsaft og fløde kommes ved, og dejen samles med hænderne. Når dejen er knapt sammenhængende kommes æggehviden og Fibersirup i, og dejen samles helt. Den vil være forholdsvis fugtig og blød og skal på køl en halv times tid, før der trilles stænger, som lægges på frost.

Når dejpølserne er klar (efter mindst en halv time i fryseren) til at blive skåret, forvarmes ovnen til 180 grader (uden varmluft).

Der skæres pebernødder, som sættes på rækker på en bageplade, der er beklædt med bagepapir.

Pebernødderne bages midt i ovnen. Hold øje med, at pebernødderne ikke får for længe - de bliver hurtigt brændte men skal dog opnå en brunlig kulør, før de skal ud af ovnen og af bagepladen.
Lad dem blive helt, helt kolde. De bliver først helt sprøde efter lidt tid.

Hvad angår bagetid, så har jeg undladt at angive den. Ovne er forskellige, og jeg vil hellere have, at du holder et skarpt øje på dine smkager, når de er i ovnen. Iøvrigt skal du helst ikke åbne ovnlågen, før kagerne har nået den fine, mellembrune kulør.

God bagelyst - og rigtig god december måned til alle mine læsere!



Jette DCs sukkerfrie pebernødder

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej :) Kan man bruge noget andet end Fiberfin??? Evt Husk?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej!

Opskriften er endnu så ny - nemlig udviklet i mit køkken indenfor den seneste uges tid, så jeg har derfor ikke afprøvet den med andre fibermelstyper. Jeg forestiller mig, at kokosfibermel vil kunne erstatte Fiberfin, men jeg tør ikke love dig det, hvis du vil have sprøde pebernødder.
Jeg vil iøvrigt fraråde dig at komme mere HUSK i, end allerede angivet i ingredienslisten.

Når jeg bager et nyt hold pebernødder, kan det være, jeg prøver med kokosfibernmel, og så skal jeg selvfølgelig nok skrive det her eller tilføje en kommentar i selve opskriften.

Glædelig julemåned til dig ;-)

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate