søndag den 6. juli 2014

Nøddepaté på en kødfri fredag - også god på det kolde frokostbord

Her som frokostanretning: Nøddepaté med friskdampede broccolibuketter,
champignons med persilleolie, æg og mayonnaise.
OK!... Jeg er bestemt ikke vant til at lave vegetarmad, men når man har en vegetar på besøg, så er muligheden for at få afprøvet kræfter med en kødfri ret jo åbenlys... Og spændende...

Selleribøffer er ikke et ukendt "begreb" for mig, men jeg synes nok, at en nøddepaté i mine ører lyder lidt mere delikat. Selleri kommer vi dog ikke udenom i denne paté, og når jeg nu har proklameret i "Nytår med sund livsstil - LCHF på sparebudget", at der skal billig mad på bordet i januar, så må I medgive mig, at prisen på knoldselleri er til at overse. Omkring en rund 5'er for mere end 700 gram...! I hvert fald lige dér, hvor jeg handler ind. Og kødet sparer man jo også.

Nu er det desværre sådan, at ikke alle ingredienser til patéen er lige billige - nødder er jo som bekendt alt for dyre her i landet, fordi politikerne tilsyneladende fastholder en skat på sunde nødder, der pr. kilo svarer til den, der pålægges chokolade. Jeg køber derfor oftest mine mandler og andre nødder i Tyskland!
Loven, der bestemmer, hvor meget vi i sidste ende kommer til at betale for disse sunde råvarer, er indført helt tilbage i 1922, og der er tilsyneladende utilstrækkelig vilje til at få ændret punktafgiften og dermed rettet op på fejlen. BT har lavet en lille illustrativ stribe, der viser, hvor vanvittigt meget vi betaler i afgift for vores sunde nødder. Du kan åbne linket med et klik her.
Chokoladeafgiftsloven kan du se her. Og hvis du vil give din mening til kende, er det bl.a. muligt at skrive under og at give facebook sider et like. Følg evt. Linket, som Nøddebazaren.dk linker til her.

Nok om de dyre nødder. Mine er købt lidt billigere ind i Tyskland og har fået lov at indgå i min kødløse fredagsmiddag - Nøddepatéen.

Inspirationen til min nøddepaté har jeg hentet på www.månebarnet.dk - og hvis du vil se den oprindelige opskrift, kan du klikke på linket her.

Jeg har ændret lidt i ingredienslisten - som i sin oprindelige versin er vegansk - for at gøre opskriften lidt mere LCHF venlig. Der er bl.a. gulerødder, æble og knoldselleri i, som ikke er specielt LCHF-venlige, men alligevel er jeg fint tilfreds med det samlede resultat og man kan jo vælge en lille portion af patéen og fylde rigeligt op med grøntsager og sauce etc. på sin tallerken, men kører man striks LCHF, er det ikke denne paté, man skal servere.

Her er patéen serveret med ekstra grønt, blomkålsbearnaise og Lindas rørte fetadip (klik her for opskriften på fetadip).


Ingredienser til f.eks. 3-liters rugbrødsform eller et stort lasagnefad:


Vægtangivelserne er den rensede vægt for grøntsager og æble.
200 gr. udblødte og skyllede nødder (evt. let ristede - jeg bruger min Actifry)
150 gr. løg
1/2 Belle de Boskop eller lign. madæble (gerne med skræl)
500 gr. knoldselleri
500 gr. champignons/svampe
150 gr. gulerod
100 gr. mandelmel
1 1/2 dl. piskefløde
3-4 æg
4 spsk. Tamari(økologisk, fermenteret soya)
smages til med Herbamare urtesalt og friskkværnet peber

Knoldselleri deles i mindre stykker og koges mør (ca. 20-30 min.), alt imens grøntsager renses og hakkes fint. Jeg bruger ikke minihakkeren men min Alligator choppert til dette formål for ikke at smadre grøntsagerne for meget. Det halve æble får samme tur, mens minihakkeren kommer i brug til hakning af nødder (hak dem mellemgroft).

Den møre knoldselleri blendes (jeg bruger stavblender), og alle ingredienser røres sammen i en stor skål.

Fyldes i rugbrødsform, hvis du vil have en høj paté (men vær opmærksom på, at den kan være svær at vende ud, da patéen ikke bliver udpræget fast!) Vælger du en stor lasagneform får du en større, lækker, gylden overflade på din paté, og den serveres direkte fra fadet

Bagetiden er omkring 1 time i rugbrødsform og knapt så længe i lasagneform ved 200 grader.

Som Luna - alias Månebarnet - skriver, så er det en dejlig paté, der fint egner sig til julefrokosten. Den smager vidunderligt varm og gør sig mindst lige så godt på frokostbordet i dagene efter.

Velbekomme!

3 kommentarer:

Merete sagde ...

Jette, hvad mener du med "udblødte og skyllede nødder"?
Månebarnet bruger bare nødderne som de er, kan jeg se.
Gør det noget ekstra godt?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Prøv at Google "why soak nuts and seeds", så skal du bare se. Havde tænkt mig en gang at skrive et indlæg om det - men det kræver lidt tid, så jeg er bare ikke kommet så lang :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Henriette på "Fede Tider" har iøvrigt også skrevet om det. Jeg kan ikke linke her i kommentarfelterne, så du må copy-paste linket ind i din browser: http://fede-tider.blogspot.dk/2011/07/mig-og-mine-ndder.html

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate