mandag den 21. juli 2014

Kernebrød, der smager som rigtigt rugbrød - LCHF



Savner man rugbrød, kan løsningen være en skive stenalderbrød i ny og næ. Det er lækkert og giver maven lidt at arbejde med, men begræns dig helst til en enkelt skive af gangen, hvis du vil holde stien nogenlunde fri for "kulhydartsyndere", da der i nødder, frø og kerner gemmer sig en del kulhydrater.

I mit eget tilfælde er rugbrød ikke længere et større afsavn, men sagen er den, at et brød kan være svaret på dét, der "mangler" til madpakken eller frokostbordet under en ferie, hvor de madvarer, man normalt holder sig til, ikke er mindre tilgængelige. Og præcis sådan er det her i Italien, hvor jeg lige nu sidder med en skive af dette brød - medbragt i køletasken, skiveskåret og klar, når sulten melder sig. Jeg har - indtil videre - undgået de værste "kulhydratfælder", og det er ikke fordi, jeg ikke har tilladt mig at spise, hvad de fleste andre gør under en ferie under sydlige himmelstrøg - eller hvor man nu end befinder sig - men lysten har ikke for alvor meldt sig...
...eller, når ret skal være ret, så har jeg spist pizzafyldet fra en enkelt pizzaslice! Absolut ikke værst, må jeg sige!

Jeg kan ikke tage æren for opskriften på brødet - der minder pænt meget om stenalderbrød - da jeg kun i små træk har ændret i ingredienserne. Hvordan brødet smager i sin oprindelige version, må Sanne kunne svare på, for det er hendes opskrift, jeg har lånt, da hun postede den i en LCHF gruppe på facebook.

Her får I opskriften i min udgave:

1 stk. kernebrød:
150 gr. hørfrø (evt. de gule, hvis du foretrækker dem - de giver mere nøddesmag)
125 gr. sesamfrø
225 gr. kværnede solsikkekerner
100 gr. kværnede mandler
5 store spsk. HUSK loppefrøskaller
1 dl. macadamiaolie
7 æg str. M/L
2 tsk. urtesalt, f.eks. Trocomare
2 tsk. brunkagekrydderi, f.eks. fra Dr. Oetker
Pynt: En håndfuld græskar- eller solsikkekerner (fordeles i bunden af formen)



Alle ingredienser blandes godt sammen i en skål og fordeles i en rugbrødsform ell. lign. I min 3,3 liters Eva Slip Let form fylder dejen formen halvt op.
Bag brødet uden varmluft ved 150 grader i godt 1 time.

Efter afkøling på bagerist kan brødet skæres i (tynde) skiver og fryses med madpakkepapir mellem skiverne.
Velbekomme!


Se flere forslag på brøderstatninger i mit

OPSKRIFTSREGISTER


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate