onsdag den 11. november 2015

Favoritchokoladekage eller chokolademuffins

Chokolademuffins med verdens bedste glasur MED OPSKRIFT PÅ CDJetteDCs LCHF

På en søndag  kan man godt få lyst til at bage en vaskeægte weekendkage. Det skete i hvert fald for mig sidste søndag, og nu håber jeg, I kan leve med, at jeg ikke har kunnet angive alle målene i gram, fordi batteriet på min bagevægt er løbet tør.
Men se nu engang - resultatet blev da meget godt, ikk'! Måske skulle jeg lige nævne, at man godt må være glad for den let bitre, intense chokoladesmag. Den kan mildnes ved at undlade kaffen, men jeg synes nu, den hører sig til. Alternativt kan anvendes en chokolade med knap så høj en kakaoprocent, men i så fald stiger kulhydraterne i samme takt. Den chokolade, jeg anvender, udviser på deklarationen 20,4 kh/100 gr.


Smag og densitet i denne lækkerbisken af en chokoladekage er præcis som i den, du køber hos bageren, let klæg med en eksploderende, überlækker og intens chokoladesmag. Efter sidste mundfuld, sidder du længe efter med en eftersmag fra chokoladens... Og præcis sådan skal min chokoladekage være.
Kagen har en krumme, der er let smuldrende, så vent med at tage den ud af formene, indtil den er kølet helt af, for ellers risikerer du, den krakelerer og slipper på midten, og du står med en halv muffin/kage.

Her kommer opskriften:

Chokoladekage eller 9-11 stk. chokolademuffins:

3 æg, str. M/L
100 gr. saltet smør
80 gr. mørk chokolade, 85%
3/4 dl. piskefløde 38%
3/4 dl. fedtreduceret valnøddemel eller fedtreduceret hasselnøddemel
5-6 spsk. sødemiddel (her er brugt en fifty-fifty blanding af Sukrin+ og Sukrin Gold)
2 tsk. vanillepulver
1 tsk. instant kaffegranulat
1 1/2 tsk. bagepulver
Evt. lidt hakkede, ristede nøddekerner (det er der dog ikke i de viste muffins)

Smelt smør med chokolade og piskefløde over ganske svag varme og opløs kaffegranulat i chokolademassen. Lad også vanillepulver give smag til blandingen.
Bland de resterende tørre ingredienser og pisk æggene skummende. Pisk længe, før du med dejskraberen vender lidt af chokolademassen i, dernæst lidt af de tørre ingredienser og fortsæt, til du har blandet det hele forsigtigt sammen.

Hæld dejen i formene. Her er der brugt en form fra Tupperware (jeg har købt min her) med 7 huller, så den resterende dej er kommer i single forme.


Muffins bages ved 160 grader varmluft i ca. 20 minutter. Bager du i springform ell. lign., skal kagen nok have et par minutter længere (afhængigt af formens størrelse og materiale). Bruger du derimod papirsmuffinforme, skal bagetiden reduceres lidt.

Hvis du vil lave den lyserøde glasur, skal du have fat i rødbedekrystaller. Du kan også bruge saft fra rødbederne, hvis du synes - men med krystallerne ér det unægteligt lidt lettere, og konsistensen på din glasur bliver mere stabil samtidig med, at smagen på den færdige glasur bliver lidt kraftigere.


Til de viste muffins har jeg bare lavet en mindre portion af verdens bedste kageglasur, hvor jeg udskiftede kokosolien med smør.

Når glasuren kommer på køl, stivner den lidt og er knapt så glinsende som på billederne.

Laver du en hel portion, kan du bruge resten til at lave fyldte chokolader af.


Bager du din kage i springform, synes jeg, en chokoladeganache passer bedst som topping. Men så får du dog en kulhydrattung kage, så skær kun mindre stykker.
Opskriften på den bedste chokoladeganache har du her.

Chokoladeganache/chokoladeglasur:

80 gr. mørk chokolade
1/2 dl. fløde 38%
30 gr. (saltet) smør
1/2 tsk. vanillepulver
Evt. 1 knivsp. salt
1 spsk. Sukrin Gold

Hak chokoladen.
Lad smør og chokolade smelte for svag varme og rør vanillepulver og Sukrin i. Sukrinen skal opløses helt, så der ikke er noget, der knaser.
Bliver glasuren for tyk, røres en anelse mere fløde i.

Smør forsigtigt kagen med chokoladeganachen og drys evt. med ristede, hakkede hasselnødder eller frysetørre jordbær som disse fra Mill & Mortar:

God fornøjelse og velbekomme!


Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

Louise sagde ...

Kan fedtreduceret mandelmel bruges ?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Louise

Ja, det er jeg sikker på, det kan. Smagen vil nok ændre sig lidt, men ikke markant, fordi det ér chokoladen, som spiller den væsentligste rolle her.

Lad os høre, hvordan det går, hvis du laver kagen med mandelmel istedet.

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate