lørdag den 26. august 2017

Lækre lowcarb madpakkebrød med solsikke- og græskarkerner

Madpakkebrød med solsikke- og græskarkerner


Kender I de brød, man kan bage af lowcarb brødblanding fra Sukrin? Den kan der komme velsmagende brød ud af. Det, der dog kan være lidt bekymrende, er prisen. Man får ikke meget brød for 50 kr., men hvis ikke prisen var et issue, havde jeg melblandingen på lager, for jeg kan bestemt sagtens tilslutte mig skaren, der synes, at den giver er godt brød.





Med min lange erfaring med lowcarb brødbagning, har jeg dog valgt, at brød er noget, jeg oftest selv sørger for at lave fra bunden - vel at mærke så længe vi taler lowcarb. Lejlighedsvis gør jeg brug af den nemme løsning og køber en pakke lowcarb brødblanding, men det er ikke den, det skal handle om, for det er vel opskriften på brødene I ser her, I vil ha', så den skal I få.


I opskriften er der reklame i form af links til webshops, som udbetaler mig en mindre provision, hvis du gennemfører en handel via links fra min blog.






Lækre lowcarb madpakkebrød med græskarkerner og solsikkefrø:


130 gr. græskerkerner (+ ekstra til drys/pynt)
50 gr. solsikkekerner (+ ekstra til drys/pynt)
30 gr. hørfrø
200 gr. revet Mozzarellaost
18-20 gr. (ca. 1 dl.) Pofiber
35 gr. (ca. ½ dl.) fiberHUSK
3 tsk. bagepulver (jeg bruger denne med vinsten)
1 tsk. urtesalt, f.eks. Herbamare
220 gr. græsk yoghurt 10%
6 æggehvider
4 æg (dvs. både hvider og blommer)


I din kaffekværn (har du ingen, kan du købe den her) kværnes græskarkerner og solsikkefrø til mel. Det kværnede mel blandes med de øvrige tørre ingredienser og osten i en stor skål.
Hæld græsk yoghurt og æg over og brug en håndmikser til at røre det hele sammen med. Rør ikke for længe.




Straks dejen er rørt sammen, fordeles den i f.eks. Lékue brødforme.


Det er en god idé at drysse lidt kerner i bunde af formene, hvis du vil have lidt ekstra smag og tekstur.


Hvis du ikke har bageforme til brød, kan du lade dejen stå i 3-5 minutter, så den bliver mere fast, hvorefter du kan forme boller, franskbrød eller flütes med let fugtede hænder.





Giv et rundhåndet drys af både solsikke- og græskerkerner på toppen af brødene og bag dem i ca. 30-35 min. på midterste ribbe i en 175 grader forvarmet ovn (med varmluft).


Brød og boller af denne dej er super anvendelige som madpakkebrød eller som erstatning for rundstykkerne søndag morgen. Du kan bestemt også sagtens servere dem sammen med fødselsdagskaffen.


Velbekomme!

Madpakkeboller eller fødselsdagsboller LCHF

luftige lowcarb bolle med græskarkerner


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate