fredag den 6. maj 2016

LCHF spinatvafler

LCHF opskrift

Idag skal I ha' min opskrift på disse skønne spinatvafler, der passer perfekt til morgenmad eller til madpakken. De erstatter f.eks. på allerbedste vis burgerbollen, franskbrødet eller pandekagerne, for ja - du kan også bare lave nogen tykke pandekager af dejen.



Når du ser ingredienslisten, kan det godt være, du vil spørge, hvorfor jeg bruger Himalayasalt og ikke bare den helt almindelige, fine køkkensalt, men det gør jeg sjældent. Jo, når der skal koges grøntsager, så gør jeg, for ellers bliver det en lidt for bekosteligt affære at lave mad. Men når det kommer til salt, så går jeg ikke på kompromis, for "det dyre salt" - den sunde, uraffinerde slags - indeholder langt flere mineraler. Mineraler er kroppens byggesten, og for de få penge, som en ordentlig salt koster (vi spiser jo ikke flere kilo, vel?), er der i min optik ikke noget at rafle om...
Jeg køber derfor kun økologisk urtesalt, havsalt og - min ynglingssalt - Himalayasalt, som er den, der er rigest på mineraler.

Før vi går til opskriften, minder jeg lige om, at du også kan finde sprøde, belgiske vafler her på bloggen (se opskriften her).

   

Der er i opskriften på mine lækre spinatvafler links til webshops, hvorfra du kan vælge at købe varer. Disse links betragtes som reklamelinks, fordi bloggen tildeles en lille provision for klik, der fører til køb fra de pågældende webshops.

LCHF spinatvafler:

3 æg str. L
2 æggehvider (fra æg str. L)
1 dl. fløde 38%
1 kugle Mozzarella, 125 gr. drænet vægt
Ca. 75-100 gr. hakket spinat fra frost (eller et par håndfulde frisk spinat)
40 gr. affedtet/fedtreduceret mandelmel
6 måleskefulde HUSK (den grønne pakning)
1/2-1 tsk. friskkværnet Himalayasalt
Evt. friskkværnet peber og muskatnød
1 tsk. bagepulver
50 gr. smeltet smør

Opskrift på CDJetteDCs LCHF

Bland de tørre ingredienser og hav dem klar, når du har blendet alle våde ingredienser (bortset fra smør) sammen. Jeg bruger min Bamix stavblender med dette multifunktionsblad - det går let som en leg, selv om spinaten bruges lige fra frost.

Imens vaffeljernet (hos mig er det Tefal Snack Collection med vaffelplader, der er i brug) varmes op, blendes de tørre ingredienser i, og smørret smeltes.

Vaffeljernet pensles med smør, og resten af smørret røres i dejen.

Bag 4-5 vafler og spis dem enten lune eller helt afkølede. De får en smule sprødhed, når de har stået lidt.

Velbekomme!
CDJetteDCs LCHF spinatvafler





2 kommentarer:

Merete sagde ...

Til info Jette så virker dit link til Himalayasalt ikke .....

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Jamen, sikke da en fadæse - netop som jeg skriver om, at vi skal spise de mineralrigeste salte. Fejlen er rettet nu.

Mange tak for informationen, Merete - rart med et vågent øje, når mit åbenbart sover ;-)

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate