lørdag den 8. juni 2013

"Grove" burgerboller - LCHF

Opskrift på grove burgerbolle på CDJetteDCs LCHF

Flere gange har jeg bagt burgerboller med inspiration fra Ditte:

http://lidtomlchf.blogspot.dk/2013/03/de-bedste-lchf-burgere.html

Men jeg fik lyst til at tilsætte lidt hytteost for strukturens skyld og kværnede hørfrø for den gode olies skyld. Kombinationen af netop disse 2 ingredienser er uovertruffen sund!

Det er unægteligt lidt hurtigere at bage Oopsie-burgere, men ind imellem bliver det disse her (når det skal være nogen med lidt mere "bid" i).


Som I måske kan se på det første billede, har jeg - i mangel af madringe (dem må jeg jo ønske mig) brugt en bøfpresser til at forme burgerbolledejen direkte på pladen. Presseren skal lige smøres godt med olie, for at den fungerer med den lidt klæbrige dej. Nogen gange former jeg bare bollerne med våde hænder - det fungerer altid.

Til disse 4 burgerboller har jeg brugt:
3 spsk HUSK (den grønne)
1 tsk bagepulver
70 gr revet ost - jeg brugte en blanding af Gouda og Maasdam. En mere fuldfed ost er også egnet
60 gr sesamfrø + lidt til at drysse ovenpå
40 gr kværnede hørfrø
3 æg
2 gode spsk hytteost
1 spsk nøddeolie + lidt til pensling
2 spsk vand - evt. lidt mere/mindre afhængig af konsistensen

Tørre ingredienser blandes, æg, hytteost og revet ost tilsættes og straks når det er blandet tilsættes også olie og den mængde vand der synes at give en passende konsistens til dejen. Den må ikke blive for stiv (efter et par minutter), og HUSK skallerne suger nu engang en del væske!
Formes som anvist ovenfor.

Bages ved 160 grader (bruger oftest ikke varmluft, når jeg bager - mest fordi min gamle ovn ikke leverer et ensartet resultat - men det fungerer sikkert også).

Efter 10 min, når bollerne er hævet lidt op, trækker jeg pladen ud, pensler bollerne med olie og drysser med lidt sesamfrø. Det kan man selvfølgelig også gøre, før man sætter dem i ovnen, hvis man ikke gider kæle så meget for dem :-)

Efter ialt 25-30 min. i ovnen har man de fineste burgerboller. Aromatiske og godt med bid i.

Man laver sig en burger med 2 boller (én til over og én til under), så hvis en hel familie skal spise med, skal der bages dobbelt portion. Til gengæld mætter sådan en burger helt afsindigt meget, og det er lige før, man ikke kan spise op ( - så det gør man selvfølgelig ikke, hvis det kniber!).

Serveres iøvrigt med en god chilimayonnaise (min opskrift får I en anden gang - så brug Lines opskrift under samme link som ovenfor) og en hjemmelavet ketchup eller tomatsauce (som jeg har gjort her med pølsehornene nedenfor).

Find evt. opskriften på ketchuppen her.

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate