søndag den 19. februar 2017

Fyldte fastelavnsboller med kokosfibermel

Opskrift på LCHF fastelavnsboller



Hvad gør man på tærskelen til fastelavn, når man er løbet tør for mandelmel? Tjah, hos mig endte det med et par bageeksperimenter med kokosfibermel.
Det ville ellers aldrig være faldet mig ind at bruge så meget kokosfibermel i et hold boller, men jeg havde jo ligesom ikke noget valg, vel? Jeg kunne selvfølgelig have undladt at bage lowcarb fastelavnsboller i år, men tanken om at skulle nøjes med at spise dem fra bageren med øjnene, brød jeg mig ikke om. Ingen fastelavnsfest uden fastelavnsboller.
Desuden er jeg i min Facebookgruppe LCHF Happy Food, blevet opfordret til at lave en opskrift på fastelavnsboller med kokosmel. Den kommer så - langt om længe - her, og jeg lover jer, at den har været værd at vente på. Der måtte hele 4 bagepladefulde (prøvebagninger) til, men nu er jeg faktisk ganske godt tilfreds med resultatet.

Sukkerfrie og glutenfrie fastelavnsboller, helt melfrie og dermed lowcarb



Hvis du er overbevist om, at kokosfiberboller ikke er noget for dig, så klik dig istedet ind på fastelavnsbolleopskriften på vandbakkelsesdej med mandelmel. Affedtet mandelmel indeholder iøvrigt færre kulhydrater, end den kokosfibermel, jeg har anvendt her.

Som det sig hører og bør, gør jeg opmærksom på, at siden indeholder reklame i form af affiliatelinks til webshops.
Fastelavnsboller uden mel og sukker



Fastelavnsboller med kokosfibermel, 9 stk.:

CDJetteDCs LCHF opskrift på flødeskumsfyldte fastelavnsboller med lyserød glasur
80 gr. fedtreducerede kokosfibre
30 gr. FiberHUSK
50 gr. Sukrin Gold
1 tsk. bagepulver
50 gr. flødeost naturel
30 gr. saltet smør
1 1/2 dl. vand
1 spsk. æblecidereddike
6 æg, str. M/L
*) Pynt: Se nedenfor

Forbered dejen, imens ovnen forvarmes til 175 grader.

Bland alle tørre ingredienser.

Vand med smør og flødeost bringes i kog. Når smørret og osten er smeltet (pisk lidt), tages gryden fra varmen, og eddiken tilsættes. Gryden tages fra varmen.

Straks herefter røres med håndmixer (laveste hastighedstrin) de tørre ingredienser i vandet. Dernæst klækkes første æg i, og der røres videre. Endnu et æg og så fremdeles indtil alle æg er rørt i dejen. Rør endelig ikke for længe.

Færdigbagte fastelavnsboller klar til at blive fyldt med flødeskum
Hav en bagepapirsbeklædt bageplade klar og sæt 9 boller ved hjælp af en frysepose, hvori du skraber al dejen ned med en dejskraber, klipper et forholdsvis stort hul i det ene hjørne og herigennem presser bolledejen ud - direkte på bagepapiret - som havde det været store marengskys, du var igang med.

Glat toppen på hver bolle lidt med fugtede fingre.

Sæt pladen med bollerne i den forvarmede ovn og bag dem 45 minutter uden varmluft ved de 175 grader. Bollerne afkøles på bagerist.


CCJetteDCs fastelavnsboller med vanillecreme, fløde og Royal Icing Sukringlasur
*) De afkølede boller skæres igennem og pyntes med lidt vanille kagecreme (se her) i bunden, evt. en klat syltetøj, flødeskum ovenpå. Overne pyntes med Royal Icing (se her) og lægges ovenpå de pyntede undere. Den glasur (Royal Icing) de viste fastelavnsboller er pyntet med, er med lidt rødbedekrystaller for den fine, lyserøde farves skyld

Nu kan du roligt slå katten af tønden og fejre fastelavn - bare husk, at der bør drikkes rigeligt væske til, når der spises så fiberholdige boller.
JetteDCs LCHF fastelavnsboller med kokosfibermel
Tips:

Billederne af de pyntede fastelavnsboller er fra det 3. eksperiment og indeholder WPC100.
Hvis du gerne vil have ekstra proteiner i dine fastelavnsboller (de 30 gram, jeg har puttet i, gør ikke den store forskel på hverken bage-, hæveevnen eller smagen), kan du sagtens tilsætte det.

Fødselsdagsboller med kokosfibre på CDJetteDCs LCHF
Endnu et tips:

Hvis du har set dig om efter er opskrift på fødselsdagsboller, er denne opskrift ganske anvendelig.

Du kan godt reducere Sukrin Gold til 20-30 gram, hvis du ikke bryder dig om, at fødseldagsbollerne bliver for søde.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate