søndag den 1. september 2013

Chokoladecreme à la Nutella - LCHF

Søndag morgen må man vel godt få lidt Nutella på "brødet" til morgenkaffen? I min verden, ja - det må man godt, men det skal så ikke lige være den, som danskere valfarter til Tyskland for at købe sammen med sodavand, øl, slik og nødder. Det sidste er der jo slet ikke noget i vejen for at hælde i indkøbskurven, og det gjorde jeg bestemt også, da jeg igår var en tur i Flensborg og senere gjorde omkring til en omgang grænsehandel.

Nødder er én af de sundeste råvarer vi har, og hvis man ligger i den lave ende af daglig magnesiumindtag, er hasselnødder en forholdsvis god kilde, især hvis den kombineres med chokolade med højt kakaoindhold. Jeg har ikke regnet på, hvor meget magnesium, der er i min "Nutella"-udgave, men den Nutella, man køber indeholder knapt så sunde fedtstoffer og for meget sukker.

Sådan!, tænkte jeg - så må en hjemmelavet Nutella da lige være sagen. Ikke at man behøver en undskyldning for at spise den, men det er da rart ikke at sidde tilbage med en fornemmelse af, at man har spist noget, der påvirker blodsukkeret for meget og generelt set vel ikke er for sundt.. Denne her er, synes jeg - selvfølgelig i begrænset mængde - en fin lille week-end treat, både på en skive brøden søndags-oopsieen halv ristet bolle eller et stykke nybagt knækbrød - og endda måske som topping på en muffin ell. lign.

Hvis du også vil prøve at lave din egen "Nutella",  skal du bruge:

100 gr. hasselnødder
100 gr. mørk chokolade 85%
Evt. 1-2 tsk. Sukrin+ (købes her)
1 dl. fløde 38%
50 gr. kokosolie uden smag (eller evt. Ghee/klaret smør)

Fremgangsmåde:

Nødderne ristes i ovnen eller på en tør pande til de tager farve. 
Jo mørkere nødderne ristes, jo mere intens vil smagen på din færdige "Nutella" få.
Så snart nøddene er færdigristede lægges de på et rent, tørt viskestykke og "masseres" let, indtil de har smidt "overfrakken".
De skalfrie nødder blendes først - og hvis du har en egnet blender, der kan lave nødderne til nøddemel/-smør, så gør det. Hvis ikke, må nødderne en tur i kaffekværnen (jeg har selv en billig en af slagsen til formålet).
Hvis du bruger smør istedet for kokosolie, skæres den i mindre stykker og blødgøres let.
Nøddemel og hakket chokolade hældes i en skål sammen med evt. sukrin (for den lidt sødere smag).
Fløden koges op og hældes i skålen. Der røres i blandingen, indtil chokoladen er smeltet.
Kokosolie eller smør røres i, indtil chokoladecremen bliver ensartet og blank.

Chokoladecremen - eller "Nutellaen", som jeg ynder at kalde den - opbevares bedst i et syltetøjsglas på køl. Bør anvendes indenfor en uges tid (så måske skal du have hjælp til at få bugt med den - den skulle jo nødigt gå til spilde).

Tag den ud af køleskabet lidt før den skal spises, så den hverken er for hård eller for kold. Smagen er mere intens, når den er let tempereret.

Min inspiration til denne "Nutella" har jeg fundet hos Maduniverset.
Velbekomme!

Nu ér der nok heldigvis ingen, der forsøger sig med Nutella til forebyggelse af magnesiummangel, og mit indlæg er ej heller tænkt som nogen videnskabelig udredning over smørepålæggets gavnlige virkninger (ha-ha), så hvis du - som spiser LCHF - søger mere indsigt omkring magnesiummangel etc., kan du f.eks. læse mere her:

Diætistforum - om risikoen, hvis væsentlige magnesiumgivere fjernes fra kosten (som korn og mælk)
Om magnesiummangel (klik for at åbne link til Mad for livet)
Helsenyt om hvorfor det evt. kan være gavnligtt at tage magnesium som kosttilskud
Foodcomp - liste over fødevarer med højt indhold af magnesium
Rapsol - liste over fødevarar med højt indhold af magnesium
Artikel i Sund Forskning om magnesiummangel etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Når du har tastet din besked og indsendt den, kan den ikke ses her på siden, før den er læst af mig.

Hold øje med siden og få svar.

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate