lørdag den 7. oktober 2017

Estragonmayonnaise | Bearnaisemayo

Lav estragonmayonnaise på 1 minut med CDJetteDCs LCHF YouTube video, der viser hvordan

Nu har jeg eksponeret min estragonmayonnaise tilstrækkeligt mange gange på de sociale medier - så som i min facebookgruppe og på Instagram - til, at den rent faktisk også fortjener en plads i mit opskriftsregister (som du finder her).
Denne mayonnaise er rigtig god til at peppe hverdagsfrikadellerne og hakkebøfferne op med, men den er i lige så høj grad et velegnet tilbehør til en festlig middag. Prøv den f.eks. som salsa til en god steak med dampet broccoli og hokkaidofritter - hvis du da ikke hellere vil have en ægte bearnaisesauce dertil.
Estragonmayonnaise til frikadeller og salat. Blendet bearnaisemayonnaise

Faktisk er bearnaisemayo og bearnaisesauce så tæt "beslægtede", at det - hvad angår ingredienser - stort set kun er arten af fedtstof, som adskiller dem.
Hjemmelavet mayonnaise med estragon og bearnaiseessens | bearnaisemayonnaise | estragonmayonnaise | blendermayonnaise

Tørret og skåret estragon krydderi fra Mill and Mortar. Anvendes hos CDJetteDCs LCHF
Uanset om du foretrækker bearnaisesaucen eller denne 1-minuts blendede mayonnaise, så lov mig at bruge en god estragon. Selv bruger jeg den fra Mill & Mortar.

Ingredienslisten indeholder reklamelink til køb af Mill & Mortar krydderier etc.

Estragonmayonnaise / bearnaisemayo:

3 æggeblommer
1 æggehvide
Ca. 500-600 ml. smagsneutral olie
Saften af ½ citron
2 spsk. bearnaiseessens (købt eller hjemmelavet)
friskkværnet hav- eller Himalayasalt (reklamelink: Køb Himalayasalt her)
Friskkværnet 3-korns peber
Ca. 2 spsk. tørret estragon (reklamelink: Køb dine Mill & Mortar krydderier her)

Find et højt og forholdsvis smalt og cylinderformet glas frem - gerne det, som du vil opbevare den færdiglavede mayonnaise i.
Æggeblommer og den ene æggehvide kommes i bunden af blenderglasset, olie hældes over, dernæst bearnaiseessens og citronsaft, salt og peber. Vent gerne 5-10 minutter med at blende, hvis dine æg eller olien kommer direkte fra køleskabet.
Sænk stavblenderhovedet ned i bunden af glasset og "giv den gas". Efter ganske kort tid begynder emulgeringen og du kan se din hjemmelavede mayonnaise blive til. Lad blenderhovedet arbejde sig langsomt opad, imens den øverste, resterende olie lader sig blande med den allerede emulgerede del. Er du i tvivl om hvordan, kan du se min lille video her:



Rør til sidst tørret estragon i mayonnaisen, smag evt. til med mere salt og peber og sæt glasset på køl for opbevaring.

Den opmærksomme læser vil måske have bemærket, at jeg ikke bruger min Bamix stavblender men en ældre Braun stavblender, når jeg laver mayonnaise. Den gamle fungerer bare bedre til netop dette formal, fordi dens hule blenderhoved tager rigtigt godt ved. Bamix'en kan også, men jeg har en enkelt gang oplevet at stå med en mayonnaise, som ikke emulgerede og blev tynd, så nu bruger jeg altså bare min gamle blender, fordi det aldrig er sket med den.
Står du og skal anskaffe dig en stavblender, kan du roligt slå dig løs her (reklamelink: Køb din stavblender her), hvor du finder et stort udvalg i alle prisklasser. Min gamle Braun model finder du nok ikke 😂😂😂.

Opskrift på hjemmelavede frikadeller med æggehvide, serveret med estragonmayonnaise

Her har jeg serveret frikadellerne med en salat og en god skefuld hjemmelavet estragonmayonnaise - den fungerer perfekt som salsa til hverdagsmaden.
Prøv at lave denne mayonnaise - slå dig løs - det ér virkelig nemmere, end du måske har gået og forstillet dig!

De ekstra æggehvider, du ender op med, kan du vælge at bruge til frikadellerne (som dem, du ser på billedet). Og det er altså nogen virkelig fine og gode frikadeller, du får, hvis du bruger denne opskrift.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate